TikTok-claim

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over de tiktok-claim? Veel vragen zijn ons al eens gesteld. Deze hebben we met de antwoorden op een rij gezet. Misschien dat jouw vraag er ook tussen staat!

Algemene vragen

Algemene vragen

  • TikTok schendt de privacy- en consumentenrechten van de gebruikers van de TikTok-app. In het bijzonder van Nederlandse kinderen. Je denkt dat de app gratis is, maar dit is niet waar.
  • TikTok gebruikt de persoonsgegevens van jouw kind als voer voor zijn algoritme. Het bouwt een gedetailleerd profiel op van jouw kind. TikTok houdt bijvoorbeeld bij hoe lang en naar welke filmpjes jouw kind kijkt. Dit profiel gebruikt TikTok vervolgens om jouw kind zo lang mogelijk op de app te houden en om advertenties te verkopen. Via de (verslavende) app krijgt jouw kind ook weer de advertenties te zien. TikTok verdient op deze manier jaarlijks tientallen miljarden euro’s. Jouw kind is eigenlijk het product in plaats van de klant.
  • De gegevens van kinderen worden zonder jouw toestemming en dus in strijd met de wet verzameld, verwerkt en verkocht.
  • Gebruikers van TikTok worden hierover opzettelijk onvoldoende, onduidelijk en onjuist geïnformeerd. Bovendien verzamelt TikTok veel meer gegevens dan nodig is, zonder een geldige grondslag.

TikTok schendt op veel verschillende manieren de wet. Het onrechtmatig handelen van TikTok is in 3 categorieën samen te vatten.

  1. TikTok verwerkt op grote schaal persoonsgegevens van kinderen. De app heeft geen goed systeem om te controleren hoe oud gebruikers zijn. Ook niet of kinderen toestemming hebben van hun ouders.
  2. TikTok geeft opzettelijk slechte informatie over de privacy- en consumentenrechten van kinderen. Daarom zijn kinderen er niet van op de hoogte dat hun privacy- en consumentenrechten worden geschonden. Zij kunnen daardoor ook geen gebruik maken van hun rechten.
  3. TikTok stelt kinderen bloot aan een schadelijke situatie. De app kampt met beveiligingsproblemen. Persoonsgegevens worden naar landen als China gestuurd. Ook laat de app kinderen schadelijke video’s en sluikreclame zien.

Het is extra erg dat TikTok haar onrechtmatig handelen mede richt op kinderen. De TikTok-app is heel erg populair onder juist deze kwetsbare groep.

  • Volgens de Europese privacyregels moet een app privacyvriendelijk zijn. Dit wil bijvoorbeeld zeggen dat er zo min mogelijk privéinformatie verzameld moet worden. TikTok verzamelt juist onnodig ontzettend veel informatie.
  • Volgens de Europese privacyregels moet TikTok een goede reden hebben om privéinformatie van gebruikers te verzamelen. Wat een goede reden kan zijn, dat staat in de wet. TikTok verzamelt wel gegevens, maar heeft daarvoor niet een goede reden.
  • Voor kinderen onder de 16 jaar geldt dat de ouders toestemming moeten geven voor het maken van een profiel, het volgen en gebruiken van de app. TikTok doet dit niet en dit mag niet. 
  • Daarnaast is de privacyverklaring, waarin TikTok zou moeten uitleggen wat het doet, onleesbaar en onduidelijk. Zeker voor kinderen.

TikTok verzamelt onrechtmatig persoonsgegevens zonder dat je daar (als ouder of verzorger) toestemming voor hebt gegeven.

Als je een account aanmaakt geef je TikTok bijvoorbeeld toegang tot je camera, microfoon of contacten. Op basis van deze informatie weten ze meer dan je denkt. Daarnaast geef je je e-mailadres, telefoonnummer en geboortedatum. Verder weet de app welke content je (kind) maakt. Zelfs als je deze niet uploadt of opslaat. Ook kan het platform informatie van andere sociale media zoals Facebook verzamelen. Daarnaast kan TikTok gegevens van het klembord van je telefoon inzien.

Tot slot, en zeker niet onbelangrijk, verzamelt TikTok persoonsgegevens door informatie over jouw gebruik van de app bij te houden. TikTok registreert welk filmpjes je overslaat en naar welk filmpjes je blijft kijken en hoelang. Zo kan TikTok een profiel van je (kind) opmaken en weet de app je (kinds) interesses, leeftijd, seksuele voorkeur, etc.

Beveiligingsproblemen

TikTok stelt kinderen bloot aan een schadelijke situatie. De app kampt met beveiligingsproblemen. Je persoonsgegevens worden bijvoorbeeld naar landen als China gestuurd. Ook worden je gegevens aan bedrijven en partijen verkocht waar je geen weet van hebt. TikTok incasseert hiervoor jaarlijks miljarden aan winst.

Delen kan schadelijk zijn

Het kan schadelijk zijn wanneer deze persoonlijke data met anderen wordt gedeeld. Met deze informatie kunnen bedrijven bijvoorbeeld gerichte advertenties, schadelijke video’s en sluikreclame op je afvuren. Hierdoor kan jij of je kind (onbewust) beïnvloed worden en aangespoord worden tot ongewenst gedrag. Bijvoorbeeld door ‘challenges’ of ‘battles’.

Je verliest de regie. En zo ook langzaamaan je zeggenschap over en autonomie van je eigen gegevens en/of dat van je k

Stichting Take Back Your Privacy (STBYP) is in samenwerking met de Consumentenbond een rechtszaak tegen TikTok gestart. Er wordt onder meer het volgende geëist: 

  1. TikTok moet een schadevergoeding betalen. We vorderen een vergoeding van in elk geval 2 miljard euro. Deze moet verdeeld worden onder de kinderen die slachtoffer zijn geworden. Ook moet TikTok de winst die zij heeft gemaakt via haar onrechtmatig handelen uitbetalen aan de kinderen in de vorm van een schadevergoeding.
  2. TikTok moet onmiddellijk stoppen met het onrechtmatig handelen. TikTok moet daarom onder andere:
  • Stoppen met het sturen van de persoonsgegevens van kinderen naar landen buiten de EU.
  • De TikTok-app goed beveiligen.
  • Privacyvriendelijke instellingen standaard aanzetten voor kinderen.
  • De leeftijd van gebruikers controleren.
  • Veel minder persoonsgegevens van kinderen verzamelen.
  1. TikTok moet alle persoonsgegevens die onrechtmatig zijn gekaapt vernietigen.

We vorderen een vergoeding van in elk geval 2 miljard euro. Deze moet verdeeld worden onder de kinderen die slachtoffer zijn geworden. Daarbovenop moet TikTok de gemaakte winst via zijn onrechtmatig handelen uitbetalen aan de kinderen in de vorm van een schadevergoeding.

Bij een schikking of positieve uitspraak krijg je een schadevergoeding uitgekeerd. Afhankelijk van hoeveel TikTok moet vergoeden van de rechter, wordt de hoogte van de vergoeding bepaald.

Bij een negatieve uitspraak krijg je geen schadevergoeding uitgekeerd. Je hoeft dan ook niets te betalen.

Stichting Take Back Your Privacy

Stichting Take Back Your Privacy is een stichting die zich inzet voor het recht op privacy van mensen in Nederland en daarbuiten. Dit doen zij onder meer door rechtszaken te voeren tegen bedrijven die je rechten schenden. Stichting Take Back Your Privacy is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk.

Scott+Scott Attorneys at Law LLP

Stichting Take Back Your Privacy en de Consumentenbond hebben het advocatenkantoor Scott+Scott Attorneys at Law LLP ingeschakeld. Zij vechten de TikTok-actie in de rechtbank uit. 

BPGL Funding I Limited

BPGL Funding I Limited is de financier. Zij verstrekken het geld dat nodig is voor de procedure tegen TikTok. Als een vergoeding wordt toegewezen, dan heeft de financier recht op 22% van de opbrengst. En een compensatie van de kosten die het heeft gemaakt. Tegelijk geldt een totaal maximum van 25% van de opbrengst. Meer dan dat krijgt de procesfinancier dus nooit. Als de rechter geen schadevergoeding toewijst, dan krijgt de financier niets.

ConsumentenClaim

ConsumentenClaim is massaclaimspecialist en maakt zich hard voor het bestrijden van onrecht. De Consumentenbond heeft een samenwerkingsverband met ConsumentenClaim. Alle aanmeldingen worden door ConsumentenClaim administratief ondersteund en afgehandeld.

Over het aanmelden

Over het aanmelden

Je meldt je (kind) gratis en vrijblijvend aan via het formulier op de website van Consumentenbond Claimservice , ons samenwerkingsverband met de Consumentenbond. Met je aanmelding kun je een schadevergoeding eisen. Je komt dan ook op voor je rechten en je steunt onze claim. Je moet wel minimaal 18 jaar zijn om je aan te melden. Ben je nog minderjarig? Vraag dan je ouders/verzorgers de aanmelding voor je te doen.

Na je aanmelding krijg je een e-mail ter verificatie. Er wordt dan gevraagd je deelname aan de TikTok-claim compleet te maken. Je doet dit in ‘Mijn dossier’ via de website van Consumentenbond Claimservice.

Geen vergoeding, geen betaling

Bij deelname aan de claim geldt het ‘no cure, no pay’-principe. De financier betaalt nu de kosten van de rechtszaak. Als we de claim tot een goed einde hebben gebracht, dan krijgt de financier een percentage van de vergoeding. De claim is een succes wanneer we tot een schikking of een positieve uitspraak van de rechter komen. De financier krijgt nooit meer dan 25% van de totale opbrengst. Het percentage zal liggen tussen de 22% en 25%.

Als er geen schikking of positieve uitspraak komt, krijgt de financier niets. De financier moet de kosten dan zelf betalen.

‘No cure, no pay’ uitgelegd

We gaan compensatie eisen voor de Nederlandse gebruikers van TikTok die minderjarig zijn of waren (kinderen onder de 18 jaar).

Je kunt een schadevergoeding claimen wanneer jij of je kind TikTok gebruikte na 25 mei 2018. Jij of je kind was toen minderjarig of bent minderjarig. Maar je moet nu wel 18 jaar of ouder zijn om je aan te melden. Ben je nog minderjarig? Vraag dan je ouders/verzorgers de aanmelding voor je te doen.

Ben je een TikTok-gebruiker boven de 18 jaar of heb je geen TikTok-account? Kom op voor je rechten en maak een vuist tegen TikTok’s wanpraktijken. Meld je gratis aan en steun ons in dit gevecht. Samen staan we sterk!

Je kunt je aanmelden en ons steunen via het aanmeldformulier. Je hoeft geen lid te zijn van de Consumentenbond en je hoeft geen inschrijfgeld te betalen.