Televisie-claim

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over de televisieclaim? Veel vragen zijn ons al eens gesteld. We hebben de antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Algemene vragen

Algemene vragen

Samsung bemoeide zich actief met de verkoopprijzen van elektronicawinkels en webshops. Detailhandelaren  werden door Samsung onder druk gezet om televisies niet onder een bepaalde prijs te verkopen.

Samsung controleerde actief of de winkeliers zich hieraan hielden. Als een elektronicawinkel een model goedkoper wilde aanbieden, vroeg Samsung de winkel om de prijs te verhogen. Winkels en webshops deden dat. Daardoor betaalden consumenten te veel voor hun televisie. Samsung is marktleider en trendsetter. Toen deze televisies duurder werden, pasten andere merken hun prijzen aan. 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Samsung daarom een boete van €39 miljoen opgelegd. De ACM vindt dat Samsung in strijd met de wet heeft gehandeld en zich schuldig heeft gemaakt aan kartelvorming. De ACM vindt dat Samsung de gezonde werking van de markt (concurrentie) heeft verstoord. Volgens de wet moeten elektronicawinkels en webshops hun eigen verkoopprijzen kunnen bepalen. 

Samsung is het niet eens met de boete van de ACM en is naar de rechter gestapt. De rechtbank Rotterdam heeft de zaak bestudeerd en geoordeeld dat de ACM terecht een boete heeft gegeven aan Samsung.

Gemiddeld hebben consumenten zo’n 12% te veel betaald voor een Samsungtelevisie. Dit kon oplopen tot wel 29%.

Dus als je een Samsung-televisie kocht van €1000 heb je gemiddeld €120 te veel betaald. De schade kan zelfs oplopen tot wel €290, exclusief wettelijke rente.

Ook televisies van andere merken waren in de periode van 9 januari 2013 tot en met 7 december 2018 duurder. Bijvoorbeeld LG, Philips en Sony. Economische experts onderzoeken de hoogte van de schade die consumenten hebben opgelopen bij het kopen van andere merken televisies.

Bij de Beeldbuisclaim was er tussen 1996 en 2006 een beeldbuizenkartel actief dat zich schuldig maakte aan verboden prijsafspraken.

Beeldbuizen waren in die tijd belangrijk voor de productie van televisies en monitoren. Maar deze werden voor een te hoge prijs verkocht aan fabrikanten. Die berekenden de te hoge prijs weer door aan hun klanten. Hierdoor betaalden duizenden consumenten te veel voor hun kleurentelevisie of computerbeeldscherm.

De Televisieclaim richt zich op Samsung. Zij maakte tussen 2013 en 2018 verboden afspraken met detailhandelaren over verkoopprijzen van televisies. Ook andere merken, zoals Philips, LG en Sony werden daardoor duurder. Vele duizenden consumenten betaalden te veel voor een nieuwe televisie.    

Uit beide zaken blijkt dat televisiefabrikanten hun eigen winsten belangrijker vinden dan de belangen van consumenten en daar zelfs de wet voor overtreden.

ConsumentenClaim strijdt samen met de Consumentenbond en SCCC voor gerechtigheid. SCCC heeft geprobeerd om met Samsung buiten de rechtbank om een oplossing te vinden. Maar Samsung was niet bereid om een schadevergoeding te betalen aan gedupeerde consumenten.

Daarom is SCCC samen met Consumentenbond een juridische procedure gestart. Een collectieve actie. In deze rechtszaak behartigen we de belangen van alle consumenten die zich bij de claim aansluiten. 

Om deze actie een zo groot mogelijke kans van slagen te geven, is het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen zich aanmelden. Hoe meer aanmeldingen, hoe groter de druk op Samsung om de schade te vergoeden.

SCCC wil met deze zaak een duidelijk signaal afgeven aan alle ondernemingen over oneerlijk gedrag en het het berekenen van te hoge prijzen.

Ja. We gaan ervan uit dat het prijsverhogende effect van de gedragingen van Samsung na 7 december 2018 nog enige tijd heeft aangehouden.

De kans bestaat dat je voor televisies tot eind 2019 ook nog te veel hebt betaald. Je kunt deze televisies daarom ook aanmelden. Geef bij je aanmelding wel aan op welke datum je de televisie kocht.

Let op: televisies gekocht voor 2013 kunnen helaas niet meedoen aan deze claim.

Ja. Als je meerdere televisies hebt gekocht, kun je met meerdere televisies meedoen aan de Televisieclaim.

Nee. De televisie hoeft niet meer in je bezit te zijn om mee te doen met de Televisieclaim.

Ja. Je kunt ook meedoen met de Televisieclaim als je zakelijk één of meerdere televisies hebt gekocht.

Ja, ook als je een televisie van een andere fabrikant hebt gekocht in de periode van 9 januari 2013 tot en met 7 december 2018 kun je meedoen met de Televisieclaim.

Vink in jouw aanmelding aan van welke fabrikant of merk je een televisie hebt gekocht. 

ConsumentenClaim, De Consumentenbond en de Stichting Consumenten Competition Claims (SCCC) werken samen in de zaak tegen Samsung. 

De stichting wordt bijgestaan door Scott+Scott, een internationaal advocatenkantoor dat gespecialiseerd is in collectieve acties. De stichting heeft ook de economische experts van de gerenommeerde Competition Economist Group (CEG) ingeschakeld om de schade die de consumenten hebben geleden te berekenen.

SCCC is een financieringsovereenkomst aangegaan met CF Taupe Ltd (de “financier”), een entiteit die eigendom is van fondsen en beheerde rekeningen die uiteindelijk worden beheerd door ondernemingen verbonden aan Fortress Investment Group LLC.

Consumentenbond Claimservice verwerkt de aanmeldingen van deelnemers.

Over het aanmelden

Over het aanmelden

Deelname aan deze claim is op basis van ‘no cure, no pay’. Aanmelden is gratis. Als wij geen resultaat boeken betaal jij niets. Boeken we wel resultaat en komen we tot een regeling? Dan krijgen wij daar een percentage van.

Kocht je tussen 9 januari 2013 en 7 december 2018 een televisie van Samsung of een ander merk in Nederland of bij een Nederlandse webshop? Dan heb je schade geleden. 

Stichting Consumenten Competition Claims onderzoekt op dit moment samen met economische experts of de prijzen van televisies ook na 7 december 2018 nog (te) hoog zijn gebleven. Ze kijken ook of deze consumenten onderdeel kunnen worden van de Televisieclaim. Het is wel alvast mogelijk om de televisie uit de periode na 7 december 2018 te registreren. 

Heb je een factuur of bonnetje (digitaal of op papier)? Dan is het verstandig om een kopie hiervan te uploaden in jouw digitale dossier. Gooi deze bewijsstukken in ieder geval niet weg.

Op dit moment weten wij nog niet precies welke bewijsstukken vereist zijn voor een geldige claim. Wanneer wij hier meer zekerheid over hebben, laten wij jou dat weten. Je hoeft in dit stadium nog geen stukken aan ons op te sturen.

Het is verstandig om de bewijsstukken die je nog hebt goed te bewaren. Mogelijke bewijsstukken zijn de aankoopnota en/of het garantiebewijs. Als je die niet meer hebt, kun je mogelijk op een andere manier de aanschaf van het toestel aannemelijk maken. Denk dan bijvoorbeeld aan: documentatiemateriaal wat je bij het toestel kreeg, bankafschrift van de aankoop en/of een foto waarop het toestel zichtbaar is.

Ook krijgen we graag meer informatie over jouw televisie, zoals het modelnummer en de inchmaat. Beide zijn terug te vinden op de achterkant van de televisie. In je online dossier kun je meer informatie geven over jouw televisie.