Dieselclaim

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over de dieselclaim? Veel vragen zijn ons al eens gesteld. Deze hebben we met de antwoorden op een rij gezet. Misschien dat jouw vraag er ook tussen staat!

Algemene vragen

Algemene vragen

We voeren de claim uit op basis van no cure no pay. Dat betekent dat wij alle (juridische) kosten van de claim betalen. En als het niet tot een schadevergoeding leidt, dan kost het je niets! Als de rechter ons in het gelijk stelt, ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij 25% (incl. btw) van de schadevergoeding.

Daar kunnen we voor nu nog geen uitspraken over doen. Houd er rekening mee dat de rechtszaken en schikkingsonderhandelingen enkele jaren kunnen duren.

Dat valt op dit moment nog niet te zeggen. Zodra de rechter ons (grotendeels) in het gelijk heeft gesteld, starten we de onderhandelingen.

Uitspraak Volkswagen
Eerder was er een uitspraak in de collectieve procedure van Stichting Car Claim tegen Volkswagen. De rechter oordeelde dat de eigenaren van een nieuw gekochte sjoemeldiesel recht hadden op €3000. Voor bezitters van een tweedehands sjoemeldiesel, kwam de vergoeding uit op €1500.

Stichting Car Claim (of Derclaim.nl) is opgericht in 2015 naar aanleiding van het Volkswagen Dieselschandaal. De stichting procedeert nu ook tegen autofabrikanten van de merken Citroën, Dacia, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault. Het doel is het afdwingen van een schadevergoeding voor gedupeerde dieselrijders.

De Consumentenbond procedeert ook tegen Volkswagen. Toen duidelijk werd dat het dieselschandaal groter was dan alleen de praktijken van Volkswagen, besloten de Consumentenbond en Stichting Car Claim de handen ineen te slaan en samen op te trekken bij rechtszaken tegen de autofabrikanten en autodealers van de andere automerken.

De Consumentenbond en Stichting Car Claim proberen een zo hoog mogelijke schadevergoeding af te dwingen voor alle sjoemeldieselbezitters. We proberen ook om onze kosten te verhalen op de betrokken autofabrikanten en de andere aangesproken partijen.

Als dat niet mogelijk blijkt, dan houden we maximaal 25 procent in op de aangeboden vergoeding. Dit bedrag gebruiken we om onze kosten en het risico van de procesfinancier van de stichting te dekken.

Dieselauto’s en zeker de sjoemeldiesels stoten aantoonbaar meer NOx (stikstofoxiden) uit dan benzineauto’s. De uitstoot van CO2 (koolstofdioxide) is vaak wel lager dan bij benzineauto’s. Sjoemeldiesels dragen daarmee minder bij aan de opwarming van de aarde. Maar meer (dan wettelijk is toegestaan) aan de luchtverontreiniging.

De dieselpraktijken kwamen voor vanaf september 2009 tot 2020. We onderzoeken de praktijken van diverse autofabrikanten. We werken daarvoor samen met Stichting Car Claim.

De stichting voert op dit moment rechtszaken tegen de autofabrikanten en autodealers van de volgende merken:

  • Audi
  • Citroën
  • Dacia
  • Mercedes-Benz
  • Opel
  • Peugeot
  • Renault
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen

Naar verwachting komen daar nog automerken bij.

Wij willen opkomen voor de rechten van gedupeerde consumenten. Bedrijven werken vaak niet vanzelf mee. Om die reden voeren we juridische procedures en schikkingsonderhandelingen. Dit doen we samen met de Consumentenbond Claimservice. Deze claimorganisatie is opgericht door de Consumentenbond en ConsumentenClaim. Bij deze dieselclaim werken we samen met de Stichting Car Claim

Bezitters van een sjoemeldiesel zijn vaak best tevreden. Waar bestaat de schade dan uit? We hebben ze voor je op een rijtje gezet:

  • Je kocht (of leaste) een auto die niet voldeed niet aan de wet- en regelgeving. De auto is, in juridische termen, non-conform. Met ronkende reclameteksten en brochures zetten de fabrikanten je op het verkeerde been. Hierdoor was de aanschafprijs (of leaseprijs) te hoog vergeleken met auto’s die wel voldoen aan de wettelijke uitstooteisen.
  • Leaserijders betaalden hierdoor ook te veel bijtelling.
  • Mogelijk is de uitstoot van de auto aangepast (toereikend herstel) en heb je daar kosten voor gemaakt.
  • Heeft de software een update gehad? Waarschijnlijk verbruik je hierdoor nu meer brandstof (AdBlue).
  • Een andere schadepost is de gekelderde inruilwaarde van je sjoemeldiesel. Hier is nauwelijks nog vraag naar.
  • Er kan sprake zijn van ‘verminderd gebruiksgenot’ sinds je weet dat je in een sjoemeldiesel rijdt.
  • Een praktisch gevolg kan zijn dat je niet meer mag rijden op bepaalde plekken. Steeds meer gemeenten stellen milieuzones in. Dit zorgt voor extra ongemak en kosten.

Nieuwe modellen van autofabrikanten moeten voldoen aan allerlei wettelijke eisen voordat ze de weg op mogen. Een auto mag bijvoorbeeld niet te veel schadelijke uitlaatgassen uitstoten.

Software
De afgelopen jaren werd duidelijk dat veel autofabrikanten tussen 1 september 2009 en 2020 speciale software installeerden. Daarmee omzeilden ze de regels voor de maximale uitstoot van schadelijke uitlaatgassen van dieselauto’s.

Onterecht goedgekeurd
De betrokken auto’s voldoen daardoor wel aan de typegoedkeuringstest in het laboratorium. Maar zij stoten bij normaal gebruik vele malen meer stikstofoxiden (NOx ) uit dan wettelijk is toegestaan. Door deze verboden ‘sjoemelsoftware’ zijn veel dieselauto’s onterecht goedgekeurd en toegelaten op onze wegen.

Misleiding
Slecht voor het milieu natuurlijk, maar ook slecht voor jouw portemonnee. Helaas is het zo dat je bent misleid en niet hebt gekregen waarvoor je hebt betaald. Ook is de inruilwaarde van je auto hierdoor lager. Dat nadeel willen we voor jou vergoed krijgen.

ConsumentenClaim en de Consumentenbond werken samen om de krachten te bundelen en een compensatieregeling af te dwingen voor gedupeerden. Daarvoor hebben wij samen de Consumentenbond Claimservice opgericht. Gedupeerde consumenten kunnen zich daar aanmelden voor de actie. Ben jij al aangemeld bij ConsumentenClaim of de Consumentenbond? Dan hoef je je  niet opnieuw aan te melden.

Over het aanmelden

Over het aanmelden

Ja zeker, ook zakelijke aangekochte dieselauto’s komen in aanmerking voor de claim.

Dat is niet noodzakelijk. Ook voormalige bezitters van een sjoemeldiesel kunnen meedoen. Je moet wel kunnen bewijzen dat je de eigenaar bent geweest.

Vul de kentekencheck in via Claimservice. Je weet dan meteen of je kunt meedoen met onze claim. Tegen veel autofabrikanten en autodealers is de stichting al een rechtszaak gestart. Andere autofabrikanten onderzoeken we nog.

Rechtszaken kunnen wel een paar jaar duren. Zolang de rechtszaak loopt kun je je gratis aanmelden. Wanneer de aanmeldperiode sluit is op dit moment nog niet bekend.

In eerste instantie heb je alleen het kenteken van de auto en een e-mailadres nodig. Na je aanmelding krijg je toegang tot een digitaal dossier. We raden aan om alvast de aanwezige bewijsstukken voor je claim toe te voegen aan je dossier. Denk aan de kopie van je kentekenbewijs, aankoopnota of RDW-voertuigoverzicht. In je dossier vind je de uitleg hoe dat moet.

Iedereen die in het bezit is (geweest) van een dieselauto kan controleren of hij in aanmerking komt voor schadevergoeding.

Valt het bouwjaar van jouw auto, of de auto die je in bezit hebt gehad, in de periode 1 januari 2009 en 1 september 2019? Dan is de kans groot dat jij ook een sjoemeldiesel had of nog hebt! Controleer via de kentekencheck het kenteken van jouw auto en registreer je sjoemeldiesel.

Klik hier om je aan te melden. Om aan te melden heb je alleen je kenteken en je e-mailadres nodig.

Over bijzondere situaties

Over bijzondere situaties

Het handigste is om je opnieuw aan te melden via Claimservice. Dan houden we je op de hoogte. De Consumentenbond procedeert sinds mei 2020 tegen Volkswagen. Dit doen we samen met de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES). Uit de ruim 400 aanmeldingen die we ontvingen, zijn we 4 individuele procedures gestart.

Gunstige uitspraak
Als deze uitspraken gunstig zijn, kunnen Volkswagenbezitters in een vergelijkbare situatie ook een schadevergoeding afdwingen.

Stichting Car Claim (Der Claim)
Stichting Car Claim (Der Claim) procedeert sinds 2017 tegen Volkswagen. We bundelen nu onze krachten voor de andere fabrikanten. Wat de samenwerking betekent voor onze Volkswagen-zaken, onderzoeken we nog.

Je kunt gewoon mee blijven doen met de claim en aanspraak maken op een schadevergoeding. Houd er alleen wel rekening mee dat de mogelijkheid vervalt om de koopovereenkomst met de officiële dealer te laten ontbinden. Hierdoor kan de dealer je bijvoorbeeld niet meer aanbieden de sjoemeldiesel om te ruilen voor een andere auto.

Ja zeker, dat kan. Onze claim betreft zowel nieuwe als tweedehands dieselauto’s. Houd er wel rekening mee dat de hoogte van de schadevergoeding bij een tweedehands auto lager kan zijn. Zo stelde de rechter in de procedure tegen Volkswagen de schadevergoeding voor tweedehands auto’s vast op €1500. Voor nieuwe auto’s was dat €3000.

Ja zeker, je kunt je gratis aanmelden via Claimservice. Je betaalt als leaserijder bijtelling voor het privégebruik van de leaseauto.

Deze bijtelling is gebaseerd op de cataloguswaarde van de auto. Doordat de leaseauto een sjoemeldiesel is, is de werkelijke (catalogus)waarde lager dan de (catalogus)waarde waarop de leasepremies en de bijtelling zijn gebaseerd. Hierdoor heb je als leaserijder ook recht op een schadevergoeding.

Het achterhalen van je oude kenteken kan op een aantal manieren:

  • Blader door je fotoverzameling of vakantiealbums. Mogelijk staat de auto ergens op een foto
  • Zoek in je papieren naar oude facturen van je garage, het vrijwaringsbewijs of de polis van je autoverzekering.
  • Zoek in je bankapp of rekeningafschriften naar de betaalde wegenbelasting (zoekterm: belastingdienst)
  • Misschien staat het kenteken nog in je parkeerapp
  • Bel het autobedrijf waar je de auto hebt gekocht of ingeruild

Via RDW

Je kunt ook gratis terecht bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) voor een overzicht Voertuigen op mijn naam. Hiervoor heb je een Digid nodig.