Inmiddels hebben zich 50.000 TV-bezitters aangemeld voor een collectieve claim tegen Philips. ‘Brussel’ heeft aan de deelnemers van het kartel een boete uitgedeeld, maar de miljoenen gedupeerde consumenten hebben nog geen compensatie ontvangen. De Consumentenbond en ConsumentenClaim proberen dit alsnog voor elkaar te krijgen. Lees meer
Plusonline, gepubliceerd op 2 oktober 2018
Tussen 2011 en 2013 probeerde Philips samen met andere bedrijven te voorkomen dat consumenten notebooks en hifiproducten in andere EU-landen voor een lagere prijs konden kopen. Ook dit was een kartel. Philips houdt er rekening mee dat het een boete krijgt van de Europese Commissie. Deze boete staat los van de boete die Philips eind 2012 opgelegd kreeg in verband met het beeldbuiskartel. Lees meer
RTL Z, gepubliceerd op 6 juli 2018
De Consumentenbond heeft de afgelopen maanden in samenwerking met ConsumentenClaim geprobeerd om – in aanwezigheid van de rechter – met de beeldbuisfabrikanten tot een schikking te komen. Daarnaast wilden de Consumentenbond en ConsumentenClaim de zitting bij de rechtbank gebruiken om met de fabrikanten exact vast te stellen wat de juridische geschilpunten zijn. Hiermee zou voorkomen kunnen worden dat de toch al tijdrovende procedure onnodig lang zou duren. De rechter ging hier echter helaas niet mee akkoord, ook omdat de fabrikanten op dit moment niet willen meewerken aan een schikking. Nu een snelle oplossing niet mogelijk is, ziet de Consumentenbond zich genoodzaakt een zogenoemde bodemprocedure te starten waarbij de rechter de aansprakelijkheid vaststelt. ConsumentenClaim zal tegelijkertijd voor een aantal individuele consumenten rechtszaken starten.
ConsumentenClaim, gepubliceerd op 26 april 2018