Nieuwsarchief 2019

Inval bij hoofdkantoor Volkswagen

De Duitse autoriteiten zijn op 3 december 2019 binnengevallen bij het hoofdkantoor van Volkswagen. Dit is onderdeel van een onderzoek naar sjoemelsoftware bij auto’s met dieselmotoren. Eerder werd bekend dat Volkswagen sjoemelsoftware gebruikte bij het type EA 189. Dit onderzoek richt zich op de opvolger daarvan, type EA 288. Lees meer 

NU.nl, gepubliceerd op 3 december 2019

Volkswagentopman aangeklaagd voor misleiding

Het Duitse Openbaar Ministerie (OM) heeft Volkswagentopman Herbert Diess aangeklaagd voor misleiding. Ook president-commissaris Hans Dieter Pötsch en oud-topman Martin Winterkorn zijn aangeklaagd. De drie mannen hadden beleggers moeten informeren over zaken die gevolgen kunnen hebben voor de beurskoers. Volgens het OM wisten de heren uiterlijk eind juli 2015 al van de miljardenschade in het dieselschandaal af. Dit kwam echter pas half september 2015 aan het licht, toen Volkswagen noodgedwongen bekend moest maken dat ze sjoemelsoftware hadden gebruikt. Lees meer

RTLZ, gepubliceerd op 24 september 2019

Daimler krijgt miljoenenboete

Autofabrikant Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, heeft een boete van 870 miljoen euro gekregen voor betrokkenheid bij het dieselschandaal. Dat heeft het Duitse Openbaar Ministerie bekendgemaakt. Daimler is een van de fabrikanten die op grote schaal sjoemelsoftware hebben gebruikt, om de stikstofuitstoot van dieselauto’s minder hoog te laten lijken. Lees meer

NU.nl, gepubliceerd op 24 september 2019

Volkswagen sjoemelt ook met software-update

In de software-update van Volkswagen zit een illegaal onderdeel, zo oordeelde de rechtbank in Düsseldorf. De update zorgt er alleen voor dat dieselmotoren bij temperaturen tussen 10 en 32 graden minder vervuilend zijn. Buiten dit zogenaamde thermische venster stoten de diesels nog steeds teveel schadelijke stoffen uit. Ook is Volkswagen in overtreding omdat het zijn klanten hierover niet heeft geïnformeerd. Lees meer

AD, gepubliceerd op 20 augustus 2019

Voormalig Audi-topman aangeklaagd

Het Duitse openbaar ministerie heeft Rupert Stadler, voormalig Audi-topman, aangeklaagd voor fraude. Samen met drie andere beschuldigden was Stadler verantwoordelijk voor de ontwikkeling van motoren voor Audi, Volkswagen en Porsche. Hier zou een ontoelaatbare softwareaanpassing zijn toegevoegd die de uitstoottests manipuleert. Stadler zou dit vanaf eind september 2015 hebben geweten, maar niet hebben ingegrepen. Deze zaak hangt samen met het dieselschandaal. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 31 juli 2019

Daimler moet dieselauto’s terugroepen

Daimler moet 60.000 dieselauto’s terugroepen van het Duitse ministerie van Transport. Het gaat om het model GLK 220, dat tussen 2012 en 2015 is geproduceerd. Deze auto’s zijn uitgerust met sjoemelsoftware. Daimler heeft laten weten hiertegen in beroep te gaan. Lees meer

NU.nl, gepubliceerd op 23 juni 2019

Kartels achtervolgen de auto-industrie

EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) presenteerde in haar voorlopige bevindingen dat BMW, Daimler en Volkswagen tussen 2006 en 2014 waarschijnlijk verboden afspraken hebben gemaakt om de invoering van schone technologie te vertragen. Verder loopt er een kartelonderzoek naar Renault-Dacia, Nissan, PSA Peugeot Citroën, Chrysler en Jaguar-Landrover. Deze fabrikanten hebben tussen 2008 en 2013 hetzelfde softwarepakket van Accenture gebruikt waardoor de prijzen bij alle fabrikanten fors zijn gestegen. Lees meer

NRC, gepubliceerd op 8 mei 2019

Volkswagen zet 1 miljard euro opzij


Volkswagen heeft ongeveer 1 miljard euro opzijgezet voor de afhandeling van rechtszaken rondom het dieselschandaal. De kwartaalwinst kwam mede hierdoor 7 procent lager uit vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf heeft niet gezegd welke juridische risico’s het precies verwacht. Lees meer

NU.nl, gepubliceerd op 2 mei 2019

Volkswagen top aangeklaagd

Het Openbaar Ministerie in Duitsland heeft vijf (oud-)leidinggevenden van Volkswagen aangeklaagd voor het dieselschandaal. Een van de verdachten is voormalig bestuursvoorzitter Martin Winterkorn. De (oud-)leidinggevenden worden verdacht zich schuldig te hebben gemaakt van een “bijzonder ernstige vorm van bedrog” en overtreding van de mededingingswet tussen 2006 en 2015. Enkele van hen is ook belastingontduiking en valsheid in geschrifte ten laste gelegd. Ook het Amerikaanse OM wil Winterkorn berechten. Lees meer

NOS, gepubliceerd op 1 mei 2019

Update dieselclaimprocedure

In de collectieve procedure tegen Volkswagen bij de rechtbank Braunschweig in Duitsland zijn inmiddels verschillende zittingen geweest. Bij de rechter is een schadeclaim neergelegd van €44,50 per aandeel aan koersverlies. De rechter heeft nu bepaald dat er deskundigenrapporten moeten worden opgesteld ter verdere onderbouwing van de schade.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 10 januari 2019