Nieuwsarchief 2014

Pas op met oversluiten woekerpolis

Uit vele meldingen vanuit de markt blijkt dat het belang van de klant niet voorop wordt gesteld bij het geven van hersteladvies. Het gegeven advies is daardoor mogelijk niet altijd passend. De AFM waarschuwt consumenten hiervoor. Lees meer

AFM, gepubliceerd op 19 december 2014

Vereniging Woekerpolis.nl overhandigt 25.000 meldingen aan AFM

Vereniging Woekerpolis.nl overhandigde dinsdag 9 december 2014 aan de Autoriteit Financiële Markten 25.000 meldingen die zijn binnengekomen bij het woekermeldpunt van de vereniging. Bij dit meldpunt konden woekerpolisbezitters aangeven in hoeverre het probleem met hun woekerpolis door hun verzekeringsmaatschappij is opgelost. Dat is in minder dan 5% van de zaken het geval. Het gemiddelde rapportcijfer wat klanten hun verzekeraar geven, is een 3.

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 10 december 2014

Conclusie 25.000 meldingen woekerpolis: hersteladvies verzekeraars zwaar onvoldoende

De Telegraaf brengt de resultaten van het Woekermeldpunt van de Vereniging Woekerpolis.nl aan het licht. 

Telegraaf, gepubliceerd op 9 december 2014

Woekerpolistrukendoos van verzekeraars

In het artikel van de Geldgids brengt de Consumentenbond twaalf trucs van verzekeraars naar voren uit het woekerpolisdossier. Dit artikel verscheen in de Geldgids (december 2014) van de Consumentenbond: Lees hier het artikel

Geldgids, gepubliceerd op 5 december 2014

AFM eist medewerking van banken aan oplossing woekerpolissen

Momenteel moeten verzekeraars klanten met een woekerpolis actief benaderen om de polis over te zetten. Bij woekerpolissen die zijn gekoppeld aan een beleggingshypotheek is hiervoor ook medewerking van de bank nodig. Uit de praktijk blijkt dat banken hier vaak niet aan meewerken op basis van onjuiste argumenten. De AFM eist dat banken medewerking verlenen. Lees meer

FD, gepubliceerd op 24 november 2014

Vereniging Woekerpolis.nl sleept Reaal voor rechter wegens fraude

Vereniging Woekerpolis.nl heeft maandag 3 november 2014 staatsverzekeraar Reaal gedagvaard. Reaal verkocht de afgelopen decennia circa één miljoen woekerpolissen. Dit gebeurde onder verschillende merknamen zoals AXA, Winterthur en Zwitserleven. Klanten kregen misleidende offertes waarbij er bewust te hoge eindkapitalen werden voorgerekend. Deze polissen leveren tienduizenden euro’s minder op dan was voorgespiegeld. Hypotheken kunnen daardoor niet worden afgelost en pensioenen vallen lager uit. De vereniging eist compensatie voor haar leden. Lees meer
Bekijk hier de uitzending van EenVandaag waar voorzitter Ab Flipse een toelichting geeft.   

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 4 november 2014

Meer dan 20.000 meldingen binnengekomen

Bij het Woekermeldpunt van de vereniging zijn binnen 2 weken meer dan 20.000 meldingen binnengekomen. Aanbieders van woekerpolissen krijgen een gemiddeld rapportcijfer van 2,6. Slechts in 4,4% van de gevallen is het probleem rond de woekerpolis opgelost. Lees meer

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 24 oktober 2014

Woekerpolisdiscussie Newsroom

Op 20 oktober was nam de voorzitter van de Vereniging Woekerpolis.nl Ab Flipse deel aan de woekerpolisdiscussie in Newsroom op BNR. Lees meer
Gemist? Beluister het hier terug

FD en BNR, gepubliceerd op 20 oktober 2014

Voorzitter AFM over woekerpolisaffaire

Merel van Vroonhoven, AFM-voorzitter, sprak in het tv-programma Buitenhof over het woekerpolisdossier. Zij geeft aan spijt te hebben van het feit dat zij in haar functie bij Nationale-Nederlanden woekerpolissen heeft verkocht. Zelf heeft zij als consument ook een woekerpolis. Daarbij vraagt zij zich af hoe zij de polis niet doorgehad kon hebben. Daarnaast geeft zij aan dat nu de aanbieders aan zet zijn en zo snel mogelijk met een oplossing moeten komen, als eerste voor de niet-opbouwende polissen.

Buitenhof, gepubliceerd op 20 oktober 2014 

Kifid wacht uitspraak Europees Hof af

Woekerpoliszaken bij de geschillencommissie van Kifid worden tot half december aangehouden. De commissie van beroep van Kifid heeft besloten de uitspraak van het Europese Hof inzake een zaak tegen Nationale-Nederlanden af te wachten. Indien het Hof het advies van advocaat-generaal E. Sharpston opvolgt, heeft dit niet alleen grote gevolgen voor Nationale-Nederlanden, maar ook voor andere verzekeraars. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 15 oktober 2014

Woekermeldpunt geopend

Op 9 oktober 2014 heeft de Vereniging Woekerpolis.nl een meldpunt geopend voor bezitters van een woekerpolis. Meldingen worden doorgegeven aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Met het meldpunt wil de vereniging controleren of de afhandeling van woekerpolissen verloopt zoals verzekeraars aan de toezichthouder rapporteren. Ook wil de vereniging bewaken dat er met de meldingen echt iets gebeurt. Lees meer

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 9 oktober 2014

Woekerpolisrapport AFM veel te rooskleurig

Donderdag 9 oktober 2014 verscheen het rapport van de AFM over de afwikkeling van het woekerpolisdossier. Het rapport gaf aan dat de verzekeraars tekort schieten in de nazorg. Ab Flipse, voorzitter van de Vereniging Woekerpolis.nl, geeft aan dat het rapport alsnog een veel te rooskleurig beeld schetst van de oplossingen die verzekeraars treffen. Lees meer

RTL Nieuws, gepubliceerd op 9 oktober 2014

Nationale-Nederlanden bezoekt Woekertoer Rotterdam

Op 30 september organiseerde de Vereniging Woekerpolis.nl in Rotterdam de derde inloopbijeenkomst van de landelijke Woekertoer. Honderden gedupeerde bezitters van een woekerpolis kregen persoonlijk gratis advies van juridisch en financieel specialisten van de vereniging. Opmerkelijk was een incognito bezoek van de programma directeur van Nationale-Nederlanden die bij de verzekeraar verantwoordelijk is voor strategie en beleid inzake het woekerpolisdossier. Hij begeleidde een vriend die vragen had over zijn woekerpolis. Lees meer

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 1 oktober 2014

Klachten bij Kifid gratis en sneller

De behandeling van klachten over financiële dienstverlening bij Kifid wordt per 1 oktober 2014 gratis en zal sneller gaan verlopen. Momenteel wordt een klacht dubbel beoordeeld, eerst door de Ombudsman en vervolgens door de Geschillencommissie. Per 1 oktober worden de klachten alleen door de Geschillencommissie beoordeeld. De eigen bijdrage van € 50,- komt te vervallen.

Kifid, gepubliceerd op 26 september 2014

Succesvolle start landelijke Woekertoer in Amsterdam

Onder grote belangstelling startte de Vereniging Woekerpolis.nl op 16 september 2014 haar landelijke Woekertoer. Bijna 200 woekerpolisgedupeerden kregen in Amsterdam persoonlijk advies over hun woekerpolis. Daarvoor was een team van juridisch en financieel specialisten aanwezig. Bezoekers kregen praktische tips over wat ze moeten doen om hun schade vergoed te krijgen en hoe ze van hun woekerpolis kunnen afkomen. Opvallend was dat vrijwel niemand weet dat bezitters van een woekerpolis recht hebben op een gratis hersteladvies. De komende weken volgen er nog 5 inloopbijeenkomsten verspreid over het land. Lees meer
Beluister hier het verslag van BNR over de eerste bijeenkomst.

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 17 september 2014

Vereniging Woekerpolis.nl start landelijke Woekertoer

Op 16 september 2014 start de Vereniging Woekerpolis.nl een landelijke Woekertoer. Op zes locaties in het land staan financiële en juridische specialisten klaar voor gedupeerden met een woekerpolis. Elke week wordt een andere stad aangedaan. Belangstellenden kunnen binnenlopen voor een gratis en vrijblijvend advies over hun woekerpolis. Vragen zoals “heb ik een woekerpolis?” en “wat moet ik doen om mijn schade vergoed te krijgen?” worden dan beantwoord. 

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 6 september 2014

Achter gesloten deuren worden woekerpoliszaken volop geschikt

In het artikel van de Geldgids brengt de Consumentenbond naar voren dat woekerpolisgedupeerden op bepaalde voorwaarden hoge vergoedingen uitgekeerd hebben gekregen in hun individuele procedure. 
Dit artikel verscheen in de Geldgids (september 2014) van de Consumentenbond.

Geldgids, september 2014

Tros Radar probeert berekeningen compensaties te achterhalen

1 september opent Tros Radar het meldpunt Woekerpoliscompensatie. Gedupeerden kunnen zich hier aanmelden om samen met Radar te achterhalen op welke basis de verzekeraar het compensatiebedrag heeft bepaald.

Tros Radar, gepubliceerd op 1 september 2014

Uitspraak Aegon Bonusplan geldt ook voor Spaarplan

Vereniging Woekerpolis.nl heeft de uitspraak van Kifid van 14 augustus 2014 inzake Aegon Bonusplan geanalyseerd. De uitspraak is analoog van toepassing op het product Spaarplan van Aegon. Beide producten zijn qua productinformatie vrijwel identiek: Aegon presenteert de producten als een spaarproduct terwijl er feitelijk sprake is van risicovol beleggen. Kifid oordeelde dat de gedupeerde consument 80% van diens schade vergoed diende te krijgen. Lees meer

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 27 augustus 2014

Meer dan 1000 aanmeldingen Fortisclaim

Binnen een week na de opening van de Fortisclaim meldden zich al meer dan 1.000 mensen bij ConsumentenClaim. Naast het grote aantal aanmeldingen uit Nederland komt ongeveer 15% uit België, maar er zijn ook aanmeldingen uit Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Opvallend is het relatief grote aantal aandelen per gedupeerde van gemiddeld 1.100. In totaal zijn dat er nu al meer dan 1,1 miljoen. ConsumentenClaim heeft Ageas inmiddels namens haar klanten aansprakelijk gesteld.

Tros Radar, gepubliceerd op 7 augustus 2014

Aegon compensatieregeling

Vanaf 1 augustus kunnen mensen met een Koersplan of één van de elf aanverwante producten van Aegon die beëindigd zijn voor 14 juni 2013 zich aanmelden voor ‘Regeling Spaarbeleg 2014’. De nog lopende polissen worden automatisch herberekend en de polishouders krijgen vanaf het tweede kwartaal van 2015 van Aegon bericht. Lees hier meer over de regeling en de aanmeldprocedure. Wij adviseren gedupeerden gebruik te maken van de compensatieregeling. Door u aan te melden voor de regeling krijgt u in ieder geval een klein deel van uw schade terug. ConsumentenClaim blijft doorprocederen voor een volledige schadevergoeding die mogelijk tot tien keer zo hoog zal zijn. 

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 5 augustus 2014

ConsumentenClaim start massaclaim tegen Fortis

Consumentenclaim biedt gedupeerde Fortis-beleggers op basis van no cure no pay mee te doen aan een massaclaim tegen Ageas, de rechtsopvolger van Fortis. Directe aanleiding is de uitspraak van het gerechtshof Amsterdam van 29 juli 2014. Daarin stelde de rechter vast dat het bestuur van Fortis beleggers heeft misleid. ConsumentenClaim biedt als enige partij beleggers de mogelijkheid om zonder betaling vooraf mee te doen aan de claim. Lees meer en luister meer

Nu.nl en BNR Nieuwsradio, gepubliceerd op 1 augustus 2014

Tussenpersoon beboet voor te hoge advieskosten

De AFM heeft op 10 juli 2014 bepaald dat Cas Assurantiën B.V. (Cas) een boete van € 100.000,- moet betalen. Naar aanleiding van intensief toezicht en onderzoek van de AFM bleek dat Cas, na een eerdere waarschuwing, in vijf klantdossiers te hoge kosten in rekening bracht. Cas bracht o.a. € 1.000,- in rekening voor het oversluiten van één beleggingsverzekering, maar kon niet aantonen dat zij alle berekende uren aan de klant heeft besteed. 

AFM, gepubliceerd op 21 juli 2014

Nationale-Nederlanden probeert woord woekerpolis te schrappen

De advocaten van Nationale-Nederlanden hebben geprobeerd om het woord woekerpolis te schrappen als zoekterm. Dit blijkt uit een brief van de advocaten aan de Rechtbank Rotterdam. Met het verzoek om de zoekterm te schrappen, probeert Nationale-Nederlanden te voorkomen dat een voor haar negatieve uitspraak kan worden teruggevonden. Het betreft een tussenuitspraak in de collectieve procedure van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen Nationale-Nederlanden. Lees meer

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 1 juli 2014

Weer fopschikking Aegon

Vandaag liet Aegon weten dat zij gedupeerden van woekerpolissen gaat compenseren. De compensatie heeft betrekking op het product Koersplan en een aantal vergelijkbare producten, waarvan er circa 600.000 zijn verkocht. De compensatie bedraagt slechts € 350,- per polis. Dat is een tiende van de werkelijke schade. Wij procederen daarom door voor een reële schadevergoeding, net als Vereniging Woekerpolis.nl.

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 18 juni 2014

Woekerpolisdossier: succes is in zicht

Met behulp van ConsumentenClaim startte de Vereniging Woekerpolis.nl collectieve procedures tegen Nationale-Nederlanden en Aegon. Ab Flipse, voorzitter van de verenging, verwacht dat het woekerpollisdossier in 2015 opgelost is. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 13 juni 2014

NN wacht schadeclaim van € 3,5 miljard

Op woensdag 12 juni 2014 gaf advocaat-generaal van het Europese Hof E. Sharpston een positief advies voor gedupeerden omtrent een woekerpoliszaak tegen Nationale-Nederlanden. Uit onderzoek van de Vereniging Woekerpolis.nl blijkt dat deze procedure effect heeft op 595.000 polissen van NN. Dit komt neer op een schadebedrag van € 3,5 miljard. De vereniging spreekt van een enorme opsteker voor overige gedupeerden.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 12 juni 2014

Aegon dupeert duizenden klanten opnieuw

Consumenten die in 2013 zijn gecompenseerd voor hun woekerpolis van Aegon zijn mogelijk weer slachtoffer. Doordat Aegon de compensaties verkeerd heeft opgegeven aan de Belastingdienst, betalen consumenten onterecht 20% revisierente. Dit ontdekte de Consumentenbond afgelopen week. Het gaat hierbij om consumenten die hun woekerpolis hebben afgekocht of zijn overgestapt en de compensatie rechtstreeks op hun bankrekening kregen gestort. De Belastingdienst is op de hoogte en op zoek naar een oplossing.

Consumentenbond, gepubliceerd op 19 maart 2014

Verzekeraars laten het (weer) afweten

Onderzoek Nibud over woekerpolissen

Bijna de helft van consumenten met een beleggingsverzekering maakt geen gebruik van een gratis hersteladvies. Dit blijkt uit het op 28 februari gepubliceerde onderzoek van Nibud. Consumenten verwachten niet dat een gesprek of wijziging iets oplevert en hebben daarbij geen vertrouwen in de aanbieder. Daarnaast vinden zij de hele situatie rondom woekerpolissen te ingewikkeld. Ook denken ze dat het hersteladvies geld kost, terwijl het hersteladvies gratis is. Degenen die wel in actie zijn gekomen door middel van een hersteladvies zijn tevreden: Het adviesgesprek geeft duidelijkheid en inzicht in je financiële situatie. Klik hier voor het onderzoeksrapport van Nibud.

Nibud, gepubliceerd op 28 februari 2014

Gedupeerden Nationale-Nederlanden wederom in gelijk gesteld door Kifid

De geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft het aanhoudingsverzoek van Nationale-Nederlanden wederom afgewezen. Dit gebeurde eerder ook al op 17 september 2013. Deze zaak bij het Kifid is belangrijk omdat Nationale Nederlanden in een tussenvonnis al werd veroordeeld tot het terugbetalen van duizenden euro’s aan kosten. Het wachten is nu op de einduitspraak. Nationale-Nederlanden kan nog wel hoger beroep instellen.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 18 februari 2014

SNS Reaal-directrice ontkent nog steeds iedere verantwoordelijkheid voor woekerpolisdrama

Afgelopen zaterdag stond in de Volkskrant een artikel van redacteur Toine Heijmans. Naast redacteur is hij ook bezitter van een woekerpolis van SNS Reaal: het Mega Lijfrente Plan. In het artikel geeft hij een verslag van het interview dat hij hield met Seada van den Herik, directrice bij SNS Reaal van de afdeling Leven, Bancair en Hypotheken. Zij ontkent nog steeds op stuitende wijze iedere verantwoordelijkheid van SNS Reaal en is van mening dat de verzekeraar weinig te verwijten valt in de woekerpolisaffaire. Lees hier het gehele artikel op de website van de Volkskrant.

Volkskrant, gepubliceerd 4 januari 2014