Archief 2013

Ontwerpfout woekerpolis zorgt voor juridische doorbraak

Vereniging Woekerpolis.nl heeft in samenwerking met ConsumentenClaim op 7 december 2013 bekendgemaakt dat er een nieuw gebrek in woekerpolissen is ontdekt. Het gaat om het crashrisico, dat ervoor zorgt dat ondanks een gemiddeld rendement een woekerpolis veel lager kan uitvallen dan aan consumenten was voorgespiegeld. Dit nieuwe gebrek wordt een speerpunt in de collectieve procedures van de vereniging. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 9 december 2013

Alsnog kans voor Koersplan-gedupeerden om schadevergoeding te krijgen

De Hoge Raad veroordeelde Aegon op 14 juni van dit jaar. Naar aanleiding daarvan gaat Aegon 30.000 Koersplan-klanten compenseren. Dit zijn alleen gedupeerden die lid zijn van de stichting die de procedure voerde. De overige 570.000 Koersplangedupeerden krijgen waarschijnlijk niets en dreigen daarmee achter het net te vissen. De uitspraak is zonneklaar. Op grond hiervan is ConsumentenClaim van mening dat alle andere gedupeerden ook recht hebben op een vergelijkbare schadevergoeding. Dit geldt ook voor identieke producten zoals Bonusplan, Fiscaal Voordeelplan, Mixplan en Vermogensplan. Mensen die zich willen aansluiten bij de collectieve actie kunnen zich gratis aanmelden.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 23 september 2013

Actie ConsumentenClaim tegen Nuon Natuurstroom

Nuon heeft Natuurstroom-klanten jarenlang misleid, werd eerder gemeld door het FD. ConsumentenClaim is van mening dat al deze klanten gecompenseerd moeten worden. Het is nog onduidelijk in hoeverre Nuon dit uit eigen beweging zal doen. “Wij houden dit zeer nauwlettend in de gaten. Indien Nuon haar klanten onvoldoende compenseert dan komen wij in actie”, aldus Stef Smit directeur van ConsumentenClaim. Natuurstroom-klanten kunnen zich nu al vrijblijvend aanmelden voor de nieuwsbrief waarmee zij van de laatste ontwikkelingen op de hoogte worden gehouden. 

ConsumentenClaim, gepubliceerd 30 augustus 2013 

Mogelijke miljardenclaim voor Nationale Nederlanden

In de tussenuitspraak van het KiFiD over een beleggingsverzekering van Nationale Nederlanden is bepaald dat alle verzwegen kosten aan de consument terugbetaald moeten worden. Dit kan leiden tot een claim van zo’n 2,7 miljard euro. Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim onderschrijft de berekening: ‘Nationale Nederlanden heeft bijna 700.000 van deze woekerpolissen verkocht. Als er per klant ruim 3000 euro te veel aan kosten is ingehouden, betekent dat op zijn minst een schadeclaim tussen de 2 en 3 miljard euro’.

Trouw, gepubliceerd 21 mei 2013

Meer dan 25.000 aanmeldingen binnen een week 

Binnen een week hebben meer dan 25.000 mensen zich aangemeld met hun beeldbuisclaim. Niet alleen particulieren hebben zich laten registreren, maar ook bijvoorbeeld bedrijven met in één keer 500 toestellen. Het meest voorkomende merk is Philips, maar ook Panasonic, Sony, JVC en Samsung staan in de top 5. Lees meer op de website van TROS Radar.

ConsumentenClaim, gepubliceerd 22 februari 2013

Beeldbuisclaim van start

Door verboden prijsafspraken tussen beeldbuisproducenten hebben consumenten vanaf 1996 t/m 2006 te veel geld betaald voor hun televisie of computerscherm. Het gaat om zo'n 10% van het aankoopbedrag. De Europese Commissie heeft in december 2012 zeven beeldbuisproducenten een boete opgelegd voor het beeldbuiskartel. ConsumentenClaim heeft naar aanleiding daarvan besloten een claim op te starten tegen de beeldbuisproducenten. Aanmelding hiervoor is op zaterdag 16 februari 2013 van start gegaan. Duizenden gedupeerden hebben zich ondertussen gemeld. 

ConsumentenClaim, gepubliceerd 20 februari 2013