Nationale-Nederlanden Bank gaat van start met het
compenseren van klanten die te veel rente hebben betaald op hun doorlopend
krediet. Dat maakten ze 21 november bekend middels een persbericht.
Hoe zat het ook alweer?
Veel banken hebben jarenlang te
veel rente in rekening gebracht bij klanten met een doorlopend krediet.
Hetzelfde gebeurde bij klanten die gebruik maakten van de mogelijkheid om rood te
staan op hun betaalrekening. Kenmerkend voor deze kredietvormen is dat
klanten een variabele rente betalen.
Hoe gaat
het nu verder?
De eerste
klanten ontvingen deze maand een brief waarin ze online de berekening van hun
compensatie kunnen bekijken. Het gaat om klanten van Nationale-Nederlanden Bank
en klanten van voorheen Delta Loyd en OHRA.
De
compensatieregeling geldt vanaf 1 december 2001. Vanaf deze datum wordt het
bedrag berekend dat de klant daadwerkelijk aan rente heeft betaald. Dit bedrag
wordt vervolgens vergeleken met het bedrag die de klant zou hebben betaald als
de bank haar tarieven in de pas had had gehouden met de marktrente. De bank gaat
ook het rente-op-rente effect vergoeden.