Skip to content

Grote banken gestart met de uitrol van compensatie

 

 

 

Veel banken hebben jarenlang te veel rente in rekening gebracht voor doorlopende kredieten en rood staan op de betaalrekening. Wij willen dat alle gedupeerden hun te veel betaalde geld terugkrijgen! Inmiddels hebben wij met de grootste banken een compensatieregeling kunnen treffen.

Hoe zat het ook alweer?
Kenmerkend voor rood staan op de betaalrekening en doorlopende kredieten is dat klanten een variabele rente betalen.  Deze rente op dit soort kredieten is afhankelijk van de marktrente. Maar toen de marktrente daalde hielden banken de rente hoog. Klanten betaalden hierdoor te veel.

Met onze kredietclaim strijden wij voor compensatie voor de klanten die dit onrecht is aangedaan. Het gaat hierbij zowel om kleine schadebedragen, als om schades van vele duizenden euro’s per krediet.

Wat is het laatste nieuws?
De drie grootste banken ABN AMRO, Rabobank en de ING zijn begonnen met de uitrol van de compensatieregelingen die in overleg met ConsumentenClaim en de Consumentenbond tot stand zijn gekomen.

Op dit moment voeren we gesprekken met diverse andere kredietverstrekkers om ook daar een compensatieregeling te realiseren die goed is voor onze deelnemers.

Uitspraak Kifid: ABN AMRO moet ook het rente op rente effect compenseren
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) oordeelde op 11 augustus 2022 in een individuele beroepszaak dat ABN AMRO ook het zogenaamde rente op rente effect bij deze klant moet compenseren. De zaak ging over consumptieve kredieten waarvoor de bank klanten te veel rente liet betalen. Volgens het Kifid hadden consumenten de te veel betaalde rente kunnen gebruiken om hun krediet af te lossen. Door die aflossing zouden ze minder rente hebben betaald. En dat bespaarde geld hadden consumenten vervolgens weer kunnen gebruiken om nog verder af te lossen. Van het Kifid moet ABN AMRO die rente op rente meenemen in de compensatie. Rabobank deed dat al. Met ABN AMRO en de andere banken gaan we bespreken wat de concrete gevolgen zijn voor de bestaande compensatieregelingen.  

Wat betekent dit voor jou?
Als je nog steeds klant bent bij een kredietverstrekker, dan kun je jouw compensatievoorstel afwachten. Als je geen klant meer bent, dan kun je je aanmelden bij jouw kredietverstrekker voor de compensatiereling. Via deze link kun jij je aanmelden bij ABN AMRO. Aanmelden voor de compensatieregeling van Rabobank kan hier.

Als je nog niet bent aangemeld voor de kredietclaim kan je dit doen via de onderstaande knop op Claimservice. Aanmelden voor kredieten van ABN AMRO, Rabobank en ING is niet meer mogelijk.

Claimservice is een samenwerking tussen ConsumentenClaim en de Consumentenbond. Door onze krachten te bundelen strijden wij tegen bedrijven die misbruik maken van hun machtspositie en zorgen wij voor compensatie voor onze deelnemers. Want samen staan we sterk.

Onderwerpen in dit artikel
Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief

Kom je ook in aanmerking?

Claim? Doe de check!

Je kent ons misschien wel van: