Hoe zat het ook alweer?
Consumenten betaalden tussen 1996 en 2006 gemiddeld 10% te veel voor hun televisie of computerscherm. Dit kwam doordat fabrikanten van beeldbuizen, het duurste onderdeel van een televisie, onderling verboden prijsafspraken maakten. De Europese Commissie legde de fabrikanten flinke boetes op tot een bedrag van 1,47 miljard. In onze collectieve procedure hebben wij Philips hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de schade. De rechtbank heeft ons op dit punt in het gelijk gesteld. Dit betekent dat Philips ook de schade veroorzaakt door andere fabrikanten moet betalen. Philips kan die schade overigens daarna weer verhalen op de anderen. De rechtbank heeft ook geoordeeld dat onze zaak zich niet leent voor collectieve afhandeling. Op dit punt zijn we in het ongelijk gesteld.
Wat is het laatste nieuws?
Hoger beroep
Wij gaan in hoger beroep. Wij vinden de uitspraak van de rechtbank onjuist en zeer ongewenst. Als de zaak namelijk niet collectief kan worden afgehandeld, dan moeten alle 55.000 bij ons aangesloten deelnemers hun zaak individueel uitprocederen. Dit is niet alleen heel onpraktisch, maar ook voor de rechtbank onnodig belastend, zo niet onuitvoerbaar. Wij hebben er alle vertrouwen in dat de uitspraak in hoger beroep wordt teruggedraaid en dat er alsnog een collectieve uitspraak komt.
Tegelijkertijd hebben wij met de collectieve procedure de zaken van vijf individuele deelnemers aan de rechtbank voorgelegd. In die zaken gaan de procedures bij de rechtbank verder. De komende maanden mogen partijen reageren op de uitspraak van de rechtbank.
Wat betekent dit voor jou?
Als deelnemer van de Beeldbuisclaim hoef je op dit moment niets te doen. Wij zetten ons onverminderd in om deze procedure tot een goed einde te laten brengen. In de tussentijd houden wij je op de hoogte van de ontwikkelingen.
Ben je nog niet aangemeld, maar heb je wel teveel betaald voor je televisie of computerscherm? Dan kun je je nog steeds gratis aanmelden via Claimservice.
Claimservice is een samenwerkingsverband tussen ConsumentenClaim en de Consumentenbond. Samen staan wij op voor consumenten die de dupe zijn geworden door bedrijven die hun machtspositie misbruiken. Wij zorgen dat je jouw geleden schade vergoed krijgt, want samen sta je sterker!