Kun je vertellen over hoe je bij ConsumentenClaim terecht bent gekomen?
Ik werkte tijdens mijn studie bij een rechtswinkel, waar ik al bezig was met consumenten helpen die gedupeerd waren door grote bedrijven. Daar heb ik een aantal aandelenleaseproducten voorbij zien komen waar mensen veel geld op hadden verloren. Ik ben deze aandelenleasecontracten vervolgens gaan uitzoeken en kwam erachter dat dit hele slechte producten waren. Toen ik zag dat ConsumentenClaim daar ook mee bezig was, ben ik hier gaan solliciteren. Inmiddels werk ik hier nu al 14 jaar als jurist.
Hoe ervaar je het werken bij ConsumentenClaim?
Werken als jurist bij ConsumentenClaim is vooral heel divers. Het is zo afwisselend dat je nooit zeker weet wat er de volgende dag of week op je pad komt, wat het juist ontzettend interessant maakt. Daarnaast werk ik vaak nauw samen met verschillende afdelingen, van klantcontact tot ICT, maar heb ik ook veel korte lijnen met de directie om de juiste koers te kunnen bepalen.
Wat zijn enkele van de uitdagingen waar je mee te maken krijgt bij het voeren van juridische procedures en hoe ga je daarmee om?
De uitdaging is natuurlijk dat je over het algemeen topadvocatuur tegenover je hebt staan. Het is daarom ook belangrijk dat je een zaak optimaal voorbereidt. Tevens zijn de zaken waaraan gewerkt wordt vaak groot en complex, dus je moet je diep in een zaak inlezen en geduld nodig hebben voordat een zaak tot een einde komt. Gelukkig hebben we meestal de wet aan onze kant en komen we alsnog als winnaar uit de strijd.
Wat is een collectieve zaak die je het meest bijstaat en wat was het resultaat?
Ik ben zelf met de kredietclaim het meest bezig geweest. Daar ben ik vanaf de onderzoeksfase, vervolgens de onderhandelingsfase tot aan het eindresultaat betrokken geweest. Ik heb zelf gekeken hoe het vraagstuk juridisch in elkaar zat en wat voor schade er optrad bij deze zaak. Ik heb vervolgens een rekenmodel gemaakt om die schade uit te kunnen rekenen. Met een goed resultaat voor de consument, waar ik trots op ben.
Je bent betrokken bij onder andere de dieselclaim, wat is jouw rol daarin?
De dieselclaim is een grote claim die wij voeren. We werken hier veel samen met verschillende partijen om tot een zo positief mogelijk resultaat voor gedupeerden te komen. Mijn rol is dat ik er voor verantwoordelijk ben dat de claim goed verloopt. Voorbeelden hiervan zijn dat ik er voor zorg dat onze cliënten op tijd worden geïnformeerd over de voortgang, ik veel overleg voer met de Consumentenbond en de advocaten die tijdens de zitting het woord doen, maar ook dat ik bijvoorbeeld aanwezig ben bij informatieavonden over de claim. Tenslotte ben ik nauw betrokken bij het ontplooien van nieuwe initiatieven, zoals het opzetten van de dieselclaim voor zakelijke dieselrijders bij onze zusteronderneming ‘MKB-Claim’.
Welke impact hoop je te maken met het voeren van collectieve procedures?
Mijn doel is vooral om de wereld een stukje beter te maken. Ik wil maatschappelijk onrecht aanpakken en mensen die gedupeerd zijn door grote bedrijven helpen. Als jurist bij ConsumentenClaim heb ik de mogelijkheid om op te komen voor deze mensen en ook hen een stem te geven.