Hoe ben je bij ConsumentenClaim terecht bent gekomen en wat is jouw rol hier?
“Tijdens mijn studie Bedrijfskundige Informatica liep ik stage bij een computerbedrijf. Dat bedrijf was bezig met het opzetten van de ICT infrastructuur voor ons zusterbedrijf Leaseproces. Ik werd daar gedetacheerd.
Naast m’n stage werkte ik bij Schiphol als Bagagemedewerker op het platform. Dit was een seizoen gerelateerde baan, dus ben ik geswitcht. Ik ben toen in de avonden en weekenden in het klantcontact centrum bij Leaseproces gaan werken. Hier kreeg ik een goed gevoel van wat het werk precies inhield. Daarna pakte ik de rol van Systeembeheerder op. Langzaamaan werd ik de schakel tussen de juridische afdelingen en ICT. Ik vertaalde de behoefte van de werkvloer naar een werkbare oplossing met behulp van ICT.
In 2008 werd ConsumentenClaim opgericht. Hier deed ik mijn afstudeerstage. In die periode heb ik de financiële processen geanalyseerd en een ondersteunend ICT-systeem uitgedacht. Hiermee heb ik mijn studie succesvol afgerond en omdat het zo goed beviel ben ik hier blijven werken. Mijn eerste grote project was het implementeren van wat ik had voorgesteld. Dit heb ik met een klein team gerealiseerd en vandaag de dag werken we hier nog steeds tevreden mee! Dit geeft veel voldoening.
Nu hou ik me elke dag bezig met verschillende projecten, waar we bij ICT vooral kijken hoe we zo efficiënt mogelijk een claim kunnen afwikkelen. Dit doe ik met veel plezier. Elke dag is hier anders en er is altijd ruimte om jezelf en het bedrijf uit te dagen.”
Kun je iets meer vertellen over de samenwerking met je collega’s van het ICT-team?
“We zijn een hecht team met een hands-on mentaliteit. We zijn geen groot team, maar we verzetten veel werk. Zo onderhouden we volledig zelf ons CRM-systeem. Maar hebben we ook veel kennis over de websites, ons telefoonsysteem, hardware, functioneel beheer en nog veel meer. Het leuke is dat we niet alleen ons werk als ICT’er doen, maar ook meedenken met de business. Zo zetten we net dat extra stapje en kunnen we bieden wat een extern bedrijf gewoon niet kan.”
Je doet veel zaken naast je dagelijkse werk. Kun je daar iets over vertellen?
“Ik ben inderdaad betrokken bij veel andere activiteiten. Zo ben ik bijvoorbeeld de voorzitter van de personeelsvereniging. Samen met vier andere collega’s zetten wij ons ervoor in dat we ongeveer vier keer per jaar iets leuks doen. Iedere keer bedenken we weer iets unieks. Zo hebben we bijvoorbeeld eens een gin-tonic workshop georganiseerd of zijn we naar de Efteling gegaan. In Coronatijd hebben we zelfs digitale uitjes georganiseerd. Zo konden we op afstand toch nog een warm gevoel creëren. Nu zitten we middenin het regelen van een bedrijfsuitje, maar wat we daar gaan doen blijft nog even een verrassing.”
Welke technologieën of trends in de ICT-branche hebben momenteel je aandacht en waarom?
“AI is een onderwerp dat ik goed in de gaten hou. De ontwikkelingen gaan daar heel snel. Als ik kijk wat we er nu mee kunnen, is er al heel veel meer mogelijk in vergelijking met een paar maanden geleden. Het schrijven van een handleiding is dan niet heel nuttig. Die is al verouderd voordat je ‘m af hebt. AI helpt ons vooral bij repeterende werkzaamheden. Daar kun je veel tijd mee besparen.”
Wat zou je onze deelnemers nog mee willen geven?
“Wij helpen graag mensen die onrecht is aangedaan. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Lees daarom alles goed door voordat je iets tekent. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het goed om hier wat kritischer naar te kijken. Heb je toch iets getekend en kom je er later achter dat het anders zit? Laat het er dan niet bij. Doe onderzoek en soms kom je erachter dat je niet de enige bent. Probeer je dan aan te sluiten bij een belangenbehartiger, zoals ConsumentenClaim. Zij helpen jou om je geleden schade vergoed te krijgen en uiteindelijk het onrecht weg te nemen.”