Woekerpolisclaim
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over de woekerpolisclaim? Veel vragen zijn ons al eens gesteld. Deze hebben we met de antwoorden op een rij gezet. Misschien dat jouw vraag er ook tussen staat!
Algemene vragen
Welke merknamen en verzekeraars horen bij elkaar?
Grote verzekeraars werken onder verschillende merknamen. Bekijk hier welke merken en/of partners horen bij de grote verzekeringsconcerns. De verzekeraars worden op het hoogste niveau aangepakt. Dit betekent dat rechterlijke uitspraken en/of overeengekomen regelingen automatisch ook gelden voor alle onderliggende merken. Voorbeeld: Jij bent verzekerd bij Axa. Voor jou is dan de uitspraak tegen en/of de regeling met Reaal van belang.
Voor welke polissen kan ik meedoen?
Bij het registreren kun je de aanbieder selecteren bij wie jij jouw polis(sen) hebt afgesloten. Mocht jouw maatschappij niet op de lijst vermeld staan, stuur dan een e-mail onder vermelding van jouw dossiernummer naar vragen@consumentenclaim.nl.
Wat kost het om mee te doen?
Aanmelden is gratis. Je deelname is op basis van no cure no pay. Alleen als wij resultaat voor je behalen, betaal je ons een percentage over het bedrag. Voor de woekerpolisclaim is het no cure no pay percentage 10%. Als we geen resultaat voor je behalen, dan betaal je niets. Op deze manier loop je geen financieel risico.
Heeft het zin om mee te doen als de polis reeds beëindigd, afgekocht of premievrij gemaakt is?
Ja zeker, in al deze gevallen kun je meedoen met de claim.
Heb ik een woekerpolis?
De kans is groot dat je in het bezit bent van een woekerpolis. Je kunt op de pagina overzichtspagina eenvoudig controleren of je een woekerpolis hebt.
Wat is een woekerpolis?
Een woekerpolis is een financieel product waar je te veel voor heeft betaald. Er worden verschillende vormen van woekerpolissen aangeboden. Kijk voor meer informatie op de informatiepagina van de Woekerpolisclaim.
Over het aanmelden
Wat moet ik doen als ik niet meer alle gegevens heb?
Het beste kun je telefonisch contact opnemen met jouw tussenpersoon of de klantenservice van jouw verzekeringsmaatschappij. Vraag om een kopie van jouw polis en/of andere ontbrekende stukken. Je kunt ook onze voorbeeldbrief gebruiken om stukken op te vragen bij jouw bank of verzekeraar.
Ik ben verzekerd bij een buitenlandse aanbieder, kan ik ook meedoen?
Wij richten ons vooralsnog alleen op Nederlandse verzekeraars. Mogelijk verandert dit in de toekomst. Je kunt je middels de keuze “Buitenlandse aanbieder” bij ons registreren. Je wordt dan door middel van onze nieuwsbrieven door ons op de hoogte gehouden.
Moet ik voor iedere polis apart per aanbieder registreren?
Nee, binnen jouw account kun je meerdere polissen van verschillende aanbieders opgeven.
Mijn partner en ik hebben allebei polissen. Hoe moeten wij ons registreren?
De registratie dient steeds te geschieden op de naam van de polishouder. Als jouw partner en jij allebei een polis hebben, dan dienen jullie je allebei afzonderlijk en met een eigen e-mailadres te registreren. Als een polis op jullie beider namen staat, dan kan één van jullie zich voor die polis registreren.
Ik ben bij jullie geregistreerd, moet ik mijn (financiële) stukken opsturen?
Nee, dat is niet nodig. Mochten wij stukken van jou nodig hebben, verneem je van ons om welke stukken dit gaat en op welke wijze wij deze stukken van jou willen ontvangen. Vul wel in jouw digitale dossier het polisnummer en maatschappij van jouw woekerpolis in.
Wat je zelf kunt doen
Waarom moet ik een stuitingsbrief versturen?
Als er geen actie wordt ondernomen, verjaart de vordering na 5 jaar. Om dit te voorkomen kun je een zogenaamde stuitingsbrief versturen, waarmee de verjaring wordt stopgezet en er een nieuw termijn van 5 jaar ingaat. Verstuur de stuitingsbrief zo snel mogelijk. Zorg ervoor dat je voor jouw eigen dossier een kopie voorzien van datum bewaart (incl. verzendbewijs). Indien je een reactie ontvangt, bewaar deze dan ook in jouw dossier.
Moet ik ook een stuitingsbrief versturen naar mijn tussenpersoon?
Indien je product is afgesloten via een tussenpersoon, adviseren wij deze een stuitingsbrief te sturen.
Moet ik een stuitingsbrief versturen?
Als je geen stuitingsbrief verstuurt, verjaart jouw vordering na 5 jaar. Met de stuitingsbrief wordt de verjaring tijdelijk stopgezet. Verstuur de stuitingsbrief zo snel mogelijk, zowel naar jouw aanbieder als naar jouw tussenpersoon.
Als jij je bij ons registreert hoef je alleen een stuitingsbrief naar jouw tussenpersoon toe te sturen. Wij hebben namelijk collectief al de verjaring gestuit richting alle aanbieders.
Ik doe mee aan de claim, wat moet ik nu doen?
Zodra wij jouw dossier hebben bekeken en wij daartoe aanleiding zien, vragen wij aanvullende gegevens bij je op. Indien wij stukken van jou nodig hebben, verneem je van ons om welke stukken dit gaat en op welke wijze wij deze stukken van jou willen ontvangen. Tevens raden wij je aan om voor iedere polis een stuitingsbrief te sturen. Als jij je hebt geregistreerd dan hoef je alleen een stuitingsbrief naar jouw tussenpersoon toe te sturen. Wij hebben namelijk collectief al de verjaring gestuit richting alle aanbieders.
Wat moet ik doen met mijn huidige woekerpolis?
Je doet er verstandig aan om de zaak niet op zijn beloop te laten. Laat je daarom zo snel mogelijk adviseren door een deskundige zodat je weet wat je in jouw situatie het beste kunt doen.
Aanmelden kan nog
Andere interessante claims

Beeldbuisclaim
Grote kans dat je tussen 1996 en 2006 een televisie hebt gekocht.

Dieselclaim
Autofabrikanten sjoemelen jarenlang met de software in hun dieselauto’s.

TikTok-claim
TikTok verzamelt veel te veel privéinformatie van kinderen.

Spaartaks
1,3 miljoen Nederlanders hebben te veel belasting betaald over hun vermogen.