Nieuws

Uitspraak Achmea

De rechtbank Gelderland heeft op 24 juni 2020 uitspraak gedaan in de procedure tegen Achmea. Deze wordt gevoerd door de Consumentenbond en de Vereniging Woekerpolis.nl. Hieruit blijkt dat Achmea haar klanten onvoldoende heeft geïnformeerd/gewaarschuwd over het hefboom- en inteereffect, waardoor de polis minder waard kan worden. Achmea moet de hierdoor geleden schade compenseren. In de uitspraak hebben de Consumentenbond en de Vereniging niet op alle punten gelijk gekregen. Daarom wordt overwogen in hoger beroep te gaan. Lees het persbericht.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 30 juni 2020

Update burgerinitiatief Tijd voor Transparantie

In korte tijd hebben meer dan 40.000 Nederlanders het burgerinitiatief ‘Transparante jaaroverzichten Kapitaalverzekeringen’ ondertekend. Hiermee is het minimaal benodigde aantal handtekeningen gehaald om het burgerinitiatief bij de Tweede Kamer te kunnen indienen. Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim: “Vooral de laatste dagen ging het hard en kwamen er duizenden handtekeningen per dag binnen. Dit geeft wel aan dat het onderwerp sterk leeft in de samenleving. Mensen pikken het niet langer als informatie wordt achtergehouden.” De vier initiatiefnemers (ConsumentenClaim, Consumentenbond, Vereniging Woekerpolis.nl en Stichting Woekerpolisproces) hebben nu hun doelstelling verhoogd naar 100.000 handtekeningen. Het burgerinitiatief kan ondertekend worden op https://www.tijdvoortransparantie.nl.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 24 juni 2020

Uitspraak Achmea opnieuw uitgesteld

Rechtbank Arnhem heeft de uitspraak in onze zitting tegen Achmea opnieuw uitgesteld. De rechtbank verwacht in juli 2020 een (tussen)uitspraak te doen in deze zaak, maar dit kan mogelijk nog uitlopen.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 11 juni 2020

Woekerpolis NN: Hoge Raad moet Europese regels verduidelijken

Verzekeraars houden kosten in op polissen, zonder klanten hier transparant over te informeren. Hierdoor komen klanten aan het einde van de looptijd van de verzekering in financiële problemen. Daarom voeren wij collectieve procedures tegen de verzekeraars, waaronder Nationale-Nederlanden (NN). In deze zaak tegen NN besloot het gerechtshof Den Haag in een tussenuitspraak vragen te gaan stellen aan de Hoge Raad, ons hoogste rechtscollege. Hiervoor zijn twee redenen:

  1. Aan de zaak liggen twee Europese Richtlijnen ten grondslag. Hierbij is onduidelijk of ze beide van toepassing zijn, óf dat de ene regeling voorrang heeft op de andere regeling.
  2. Rechtbanken en gerechtshoven leggen de wet en regelgeving niet hetzelfde uit, waardoor uitspraken van elkaar verschillen.

Aan de Hoge Raad de vraag om hierin duidelijkheid te geven. De antwoorden van de Hoge Raad zijn niet alleen van belang voor de zaak tegen NN, maar zijn van belang voor álle woekerpolisdossiers. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 27 mei 2020

Burgerinitiatief moet einde maken aan schimmige kosten

ConsumentenClaim is samen met de Consumentenbond, de Vereniging Woekerpolis.nl en de Stichting Woekerpolisproces een burgerinitiatief gestart om kapitaalverzekeringen transparanter te maken. Het doel is een wetswijziging zodat consumenten voortaan volledig worden geïnformeerd over alle kosten in euro’s die gedurende de looptijd door verzekeraars op deze producten worden ingehouden. Om de wetswijziging op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen zijn 40.000 handtekeningen nodig. Lees hier het persbericht

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 26 mei 2020

Burgerinitiatief van start

Het is tijd voor transparantie. Verzekeraars houden nog steeds verborgen kosten in bij kapitaalverzekeringen, waaronder woekerpolissen. Wij willen dat de politiek ingrijpt en verzekeraars verplicht alle kosten in beeld te brengen op een duidelijk jaaroverzicht. Om dit op de politieke agenda te zetten zijn wij het burgerinitiatief 'transparante jaaroverzichten kapitaalverzekeringen' gestart. Doe mee en teken hier het burgerinitiatief!

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 12 mei 2020

Uitspraak Achmea uitgesteld

Rechtbank Arnhem heeft de uitspraak in onze zitting tegen Achmea uitgesteld. De rechtbank verwacht in juni 2020 een (tussen)uitspraak te doen in deze zaak, maar dit kan mogelijk nog uitlopen.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 7 mei 2020

Tussenuitspraak in procedure tegen NN

Het hof Den Haag heeft op 31 maart 2020 een tussenuitspraak gedaan in onze procedure tegen Nationale Nederlanden. Zoals tijdens de laatste zitting in de zaak al werd aangekondigd, is het hof van plan om een aantal vragen aan de Hoge Raad voor te leggen. Deze vragen gaan duidelijk maken of Nationale Nederlanden (en andere verzekeraars) klanten voldoende heeft geïnformeerd, bijvoorbeeld over de hoge kosten die op de beleggingsverzekeringen werden ingehouden. Voordat de vragen naar de Hoge Raad gaan, mogen partijen zich hier nog over uitlaten.

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 10 april 2020

Uitspraak Kifid in Reaal polis

Het financiële klachteninstituut Kifid heeft uitspraak gedaan in de zaak van een consument met een Reaal woekerpolis. Volgens het Kifid moet de verzekeraar de afkoopwaarde van de polis opnieuw berekenen en met een vergoeding komen. Dit omdat op de polis stond vermeld dat de beheerkosten nul procent bedroegen, maar er toch kosten in rekening werden gebracht. Gebrekkige informatie is een belangrijk punt in het woekerpolisdossier. Een uitspraak als deze door het Kifid sterkt de strijd tegen de woekerpolissen. Lees meer.

Kifid, gepubliceerd op 24 februari 2020

Rechtszaak woekerpolissen Achmea

Op 12 februari 2020 was in de Rechtbank Arnhem onze zitting tegen Achmea inzake het woekerpolisdossier. In deze zitting konden zowel wij, namens Consumentenbond en Vereniging Woekerpolis, als Achmea de standpunten nader toelichten. Ook enkele cliënten mochten een persoonlijke toelichting geven. Wij hebben onderbouwd waarom de beleggingspolissen misleidend waren en dat zonder juridische grondslag zeer hoge kosten in rekening werden gebracht aan de consument. De rechtbank verwacht in mei 2020 een (tussen)uitspraak te doen in deze zaak, maar dit kan mogelijk nog uitlopen.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 13 februari 2020

Positieve ontwikkeling in procedure tegen NN

Op 20 januari was de afsluitende zitting bij het Gerechtshof Den Haag in onze collectieve procedure tegen Nationale-Nederlanden. De advocaten van beide partijen hebben daar hun standpunten nog eens mondeling toegelicht. De uitkomst van de zitting is dat het hof rechtstreeks aan de Hoge Raad (ons hoogste rechtscollege) vragen gaat stellen. Dit wordt nog officieel in een tussenuitspraak bevestigd, naar verwachting eind maart 2020. Wij zijn blij met deze tussenstap die naar verwachting een aanzienlijke versnelling in de uitkomst van de woekerpolis-affaire gaat opleveren.

ConsumentenClaim, gepubliceerd 27 januari 2020

De Goudse gaf jarenlang misleidende offertes af
Uit onderzoek van ConsumentenClaim en Radar is gebleken dat Goudse Verzekeringen jarenlang te rooskleurige offertes voor beleggingsverzekeringen heeft afgegeven. Doordat met verkeerde sterftetafels werd gerekend, werden te hoge eindkapitalen aan klanten voorgerekend. Op maandag 4 november is in het televisieprogramma Radar uitgebreid aandacht aan het onderwerp besteed. Kijk hier het item terug.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 4 november 2019

ASR mag geen bemiddelingskosten rekenen
ASR heeft onterecht bemiddelingskosten in rekening gebracht bij de beleggingsverzekering  van een consument. Dit blijkt uit een uitspraak van de Geschillencommissie van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) op 14 oktober 2019. Kifid oordeelt dat de consument niet met deze kosten heeft ingestemd. ASR moet de eindwaarde opnieuw berekenen. Hierbij mogen ze, naast de fondsbeheerkosten, alleen kosten rekenen die in de productdocumentatie staan. Lees meer

Kifid, gepubliceerd op 18 oktober 2019

ASR moet poliskosten terugbetalen
Uit een uitspraak van Kifid blijkt dat ASR de poliskosten aan een echtpaar moet terugbetalen. Het gaat om de beleggingsverzekering Falcon LevensPlan, die de consumenten eind 2001 afsloten. Falcon is de rechtsvoorganger van ASR. Kifid oordeelt dat ASR de consumenten niet heeft geïnformeerd over de hoogte en samenstelling van de poliskosten. Tot dit oordeel kwam Kifid op basis van de Europese richtlijn ‘oneerlijke bedingen’, die er is om consumenten te beschermen. Lees meer

Kifid, gepubliceerd op 3 juli 2019

Verzekeraar moet betalen voor misleidende offerte woekerpolis
Uit twee bindende uitspraken van het Kifid komt naar voren dat de verzekeraar, een voorloper van Achmea, geld terug moet betalen aan twee consumenten met een beleggingsverzekering. Deze beleggingsverzekeringen, van universal life bij Sun Alliance, waren in de jaren negentig afgesloten op basis van onjuiste informatie uit de offerte. Het Kifid oordeelt dat de verzekeraar toerekenbaar tekort is geschoten door kosten in rekening te brengen waarop de consument op grond van de offerte niet heeft gerekend. De verzekeraar zal de afkoopwaarde opnieuw moeten berekenen en het verschil moeten vergoeden. Lees meer

Kifid, gepubliceerd op 4 juni 2019

Uitspraak rechtbank ASR
Op 6 februari 2019 heeft de Rechtbank Midden-Nederland een teleurstellende uitspraak gedaan in de collectieve procedure van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen ASR. De verzekeraar heeft in grote lijnen gelijk gekregen bij de rechtbank en heeft volgens de rechter haar informatieplicht niet geschonden. De rechter vindt wel dat de verzekeraar onrechtmatig heeft gehandeld door bij woekerpolissen met een hoog-laag constructie te veel administratiekosten in rekening te brengen. De vereniging is ervan overtuigd dat de uitspraak van de rechter geen stand kan houden en gaat in hoger beroep.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 20 februari 2019

Collectieve woekerpolisprocedure tegen Achmea gestart
Op 3 januari 2019 zijn de Consumentenbond en Vereniging Woekerpolis.nl een collectieve procedure gestart tegen Achmea. Zij eisen compensatie voor gedupeerde klanten van Achmea met een woekerpolis. De procedure werd gestart met het uitreiken van de dagvaarding door de deurwaarder op het kantoor van Achmea in Apeldoorn. Lees meer.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 4 januari 2019

Achmea wil niet praten over schikking
Achmea wil niet in overleg over een compensatieregeling voor klanten aan wie zij een woekerpolis verkocht. Verzekeraar Achmea reageerde op de sommatiebrief die op 12 november 2018, na het protest, werd overhandigd. In de brief werd de verzekeraar opgeroepen om in overleg te treden over de afhandeling van 800.000 woekerpolissen. Achmea zegt dat het zaken individueel wil afhandelen. Dat leidde tot nu toe echter niet tot een afdoende compensatie voor consumenten. Een gang naar de rechter is nu noodzakelijk. Tegen de verzekeraar wordt nu een procedure gestart.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 27 november 2018

Massaal Woekerpolisprotest Achmea
Honderden consumenten reisden op 12 november 2018 af naar het hoofdkantoor van Achmea. De demonstratie was de afsluiting van een geslaagd Woekerpolis Event in Zeist. Tijdens de demonstratie overhandigden Ab Flipse (voorzitter Woekerpolis.nl) en Bart Combée (directeur Consumentenbond) namens hun achterban een sommatiebrief aan de directie van het bedrijf. Als Achmea niet binnen 14 dagen in overleg treedt over een compensatieregeling, dan wordt de verzekeraar voor de rechter gedaagd. Lees hier het artikel van de Telegraaf. Of bekijk de uitzending van Nieuwsuur:




ConsumentenClaim, gepubliceerd op 12 november 2018

De Nationale Ontwoekerdag
Op woensdag 7 maart 2018 organiseerden de Consumentenbond, Plus Magazine, ConsumentenClaim, de Vereniging Woekerpolis.nl en MoneyWise de Nationale Ontwoekerdag. Tijdens de Ontwoekerdag kregen bijna 1000 bezoekers gratis financieel en/of juridisch advies over hun woekerpolis. Kijk hier vanaf 9:10min de uitzending van NOS terug of lees het artikel van de NRC over de Ontwoekerdag. Bekijk hier onze terugblik. 

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 8 maart 2018

Nationale Ontwoekerdag moet senioren alsnog bewegen tot hersteladvies
Seniorenblad Plus Magazine en de Consumentenbond organiseren op 7 maart de Nationale Ontwoekerdag. Tijdens de dag, waaraan onder meer ook MoneyWise en Consumentenclaim en Vereniging Woekerpolis meewerken, kan de doelgroep oudere woekerpolishouders zich gratis laten informeren over de stappen die kunnen worden gezet om misgelopen rendement alsnog terug te halen. De polissen maar laten liggen is volgens Erik Bogaards van Plus Magazine geen optie. Lees meer

Amweb.nl, gepubliceerd op 30 januari 2018