Nieuws

ASR moet poliskosten terugbetalen
Uit een uitspraak van Kifid blijkt dat ASR de poliskosten aan een echtpaar moet terugbetalen. Het gaat om de beleggingsverzekering Falcon LevensPlan, die de consumenten eind 2001 afsloten. Falcon is de rechtsvoorganger van ASR. Kifid oordeelt dat ASR de consumenten niet heeft geïnformeerd over de hoogte en samenstelling van de poliskosten. Tot dit oordeel kwam Kifid op basis van de Europese richtlijn ‘oneerlijke bedingen’, die er is om consumenten te beschermen. Lees meer

Kifid, gepubliceerd op 3 juli 2019

Verzekeraar moet betalen voor misleidende offerte woekerpolis
Uit twee bindende uitspraken van het Kifid komt naar voren dat de verzekeraar, een voorloper van Achmea, geld terug moet betalen aan twee consumenten met een beleggingsverzekering. Deze beleggingsverzekeringen, van universal life bij Sun Alliance, waren in de jaren negentig afgesloten op basis van onjuiste informatie uit de offerte. Het Kifid oordeelt dat de verzekeraar toerekenbaar tekort is geschoten door kosten in rekening te brengen waarop de consument op grond van de offerte niet heeft gerekend. De verzekeraar zal de afkoopwaarde opnieuw moeten berekenen en het verschil moeten vergoeden. Lees meer

Kifid, gepubliceerd op 4 juni 2019

Uitspraak rechtbank ASR
Op 6 februari 2019 heeft de Rechtbank Midden-Nederland een teleurstellende uitspraak gedaan in de collectieve procedure van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen ASR. De verzekeraar heeft in grote lijnen gelijk gekregen bij de rechtbank en heeft volgens de rechter haar informatieplicht niet geschonden. De rechter vindt wel dat de verzekeraar onrechtmatig heeft gehandeld door bij woekerpolissen met een hoog-laag constructie te veel administratiekosten in rekening te brengen. De vereniging is ervan overtuigd dat de uitspraak van de rechter geen stand kan houden en gaat in hoger beroep.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 20 februari 2019

Collectieve woekerpolisprocedure tegen Achmea gestart
Op 3 januari 2019 zijn de Consumentenbond en Vereniging Woekerpolis.nl een collectieve procedure gestart tegen Achmea. Zij eisen compensatie voor gedupeerde klanten van Achmea met een woekerpolis. De procedure werd gestart met het uitreiken van de dagvaarding door de deurwaarder op het kantoor van Achmea in Apeldoorn. Lees meer.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 4 januari 2019

Achmea wil niet praten over schikking
Achmea wil niet in overleg over een compensatieregeling voor klanten aan wie zij een woekerpolis verkocht. Verzekeraar Achmea reageerde op de sommatiebrief die op 12 november 2018, na het protest, werd overhandigd. In de brief werd de verzekeraar opgeroepen om in overleg te treden over de afhandeling van 800.000 woekerpolissen. Achmea zegt dat het zaken individueel wil afhandelen. Dat leidde tot nu toe echter niet tot een afdoende compensatie voor consumenten. Een gang naar de rechter is nu noodzakelijk. Tegen de verzekeraar wordt nu een procedure gestart.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 27 november 2018

Massaal Woekerpolisprotest Achmea
Honderden consumenten reisden op 12 november 2018 af naar het hoofdkantoor van Achmea. De demonstratie was de afsluiting van een geslaagd Woekerpolis Event in Zeist. Tijdens de demonstratie overhandigden Ab Flipse (voorzitter Woekerpolis.nl) en Bart Combée (directeur Consumentenbond) namens hun achterban een sommatiebrief aan de directie van het bedrijf. Als Achmea niet binnen 14 dagen in overleg treedt over een compensatieregeling, dan wordt de verzekeraar voor de rechter gedaagd. Lees hier het artikel van de Telegraaf. Of bekijk de uitzending van Nieuwsuur:




ConsumentenClaim, gepubliceerd op 12 november 2018

De Nationale Ontwoekerdag
Op woensdag 7 maart 2018 organiseerden de Consumentenbond, Plus Magazine, ConsumentenClaim, de Vereniging Woekerpolis.nl en MoneyWise de Nationale Ontwoekerdag. Tijdens de Ontwoekerdag kregen bijna 1000 bezoekers gratis financieel en/of juridisch advies over hun woekerpolis. Kijk hier vanaf 9:10min de uitzending van NOS terug of lees het artikel van de NRC over de Ontwoekerdag. Bekijk hier onze terugblik. 

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 8 maart 2018

Nationale Ontwoekerdag moet senioren alsnog bewegen tot hersteladvies
Seniorenblad Plus Magazine en de Consumentenbond organiseren op 7 maart de Nationale Ontwoekerdag. Tijdens de dag, waaraan onder meer ook MoneyWise en Consumentenclaim en Vereniging Woekerpolis meewerken, kan de doelgroep oudere woekerpolishouders zich gratis laten informeren over de stappen die kunnen worden gezet om misgelopen rendement alsnog terug te halen. De polissen maar laten liggen is volgens Erik Bogaards van Plus Magazine geen optie. Lees meer

Amweb.nl, gepubliceerd op 30 januari 2018
Gratis aanmeldenNieuwsarchief

Wie verkocht woekerpolissen?

Vrijwel alle verzekeraars verkochten woekerpolissen. De zes grootste aanbieders zijn Aegon, Achmea, ASR, Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en Reaal. Andere verzekeraars die woekerpolissen verkochten zijn Goudse, Legal & General, Generali en Allianz. In totaal zijn er vanaf 1993 in Nederland zo'n 7 miljoen woekerpolissen (beleggingsverzekeringen) verkocht.