Er zijn te hoge kosten op je polis ingehouden
Woekerpolisclaim
In Nederland zijn er ruim 7 miljoen woekerpolissen verkocht. Deze producten waren vaak gekoppeld aan een hypotheek of pensioen, waarop onterecht hoge kosten in rekening werden gebracht. Veel mensen hebben daardoor schade. Wij vechten voor compensatie. Wil jij dat ook?

Wat is het probleem?
Veel mensen sloten een woekerpolis af om te sparen voor hun pensioen of voor de aflossing van hun hypotheek. Zij kwamen echter bedrogen uit. Verzekeraars hielden namelijk te hoge kosten in op deze producten.
Daardoor leverden deze producten vele tienduizenden euro’s minder op dan was beloofd. Jouw pensioen valt hierdoor lager uit of je kunt jouw hypotheek niet volledig aflossen. Verzekeraars moeten die schade vergoeden.
Grote verzekeringsmaatschappijen werken onder verschillende merknamen. Klik hier om te zien welke merken en/of partners horen bij de grote verzekeringsconcerns.
Een rekenvoorbeeld
Jan de Vries is 55 jaar. Hij heeft 20 jaar geleden een hypotheek met een beleggingsverzekering afgesloten voor een bedrag van €130.000. Volgens het laatste waardeoverzicht is de waarde van zijn beleggingsverzekering slechts €29.000. Het ziet er dan ook niet naar uit dat hij over 10 jaar zijn hypotheek zal kunnen aflossen. Gelet op zijn leeftijd is het maar zeer de vraag of hij dan nog een nieuwe hypotheek zal kunnen afsluiten en of hij in zijn huis kan blijven wonen. De Vries zal in actie moeten komen om zijn verloren geld terug te krijgen.
Doe de Woekerpolischeck
Het is begrijpelijk dat je niet weet of je in het bezit bent (geweest) van een woekerpolis. Maak daarom gratis gebruik van de Woekerpolischeck en zie of je in aanmerking komt voor compensatie.
Doe de check
Bekijk hier of je in het bezit bent van een woekerpolis. Mogelijk maak jij ook kans op compensatie.
Aanmelden voor deze maatschappij is niet meer mogelijk. Op 27 juni 2017 hebben wij met Allianz een akkoord bereikt over een tegemoetkomingsregeling.
Je komt mogelijk in aanmerking voor compensatie. Meld hier direct aan!
Meld je gratis aan
Wat zeggen klanten?

Robert over de woekerpolisclaim
‘’Ik ben tevreden over de manier waarop de claim is afgehandeld, maar ook de wijze waarop ik ben geïnformeerd door ConsumentenClaim. De ‘no cure, no pay’ basis was voor mij de reden dat ik me bij ConsumentenClaim heb aangesloten. Ik ben blij dat de procedure bij Kifid achter de rug is en dat ik mijn geld heb teruggekregen. Ik vind dat je recht hebt op het geld, het gaat namelijk om jóuw geld.’’
Hoe werkt het?
Wij werken op basis van ‘no cure, no pay’. Je meld je dus gratis bij ons aan. Stelt de rechter ons in het gelijk? Dan ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij een klein percentage.
Meld je gratis en vrijblijvend aan
Dat kan met je e-mail en wat persoonlijke gegevens. Je aanmelding is in een paar minuten geregeld.
Wij stappen naar de rechter
Dit doen we voor de Woekerpolisclaim samen met de Consumentenbond en de Vereniging Woekerpolis.
Je krijgt een vergoeding
Als we ons gelijk halen of tot een regeling komen waarbij wordt uitgekeerd, krijg je een schadevergoeding. Behalen we geen resultaat? Dan betaal je niks. No cure, no pay dus.
De kans op succes
We zitten er bij ConsumentenClaim bovenop met een heel team juristen. Inmiddels doen er meer dan 140.000 mensen mee met deze claim en zijn er al heel wat uitspraken gedaan. Daarmee zien we de kans op succes voor al onze klanten met vertrouwen tegemoet. Dit is wat onze vakjurist ervan zegt:

Maily, jurist ConsumentenClaim
“Helaas gaan dit soort procedures niet over één nacht ijs. We hebben inmiddels meerdere procedures tegen alle grote verzekeraars lopen. Een aantal rechtbanken hebben inmiddels een deel van onze vorderingen toegewezen. Daarom zien we de uitkomst van deze procedures met vertrouwen tegemoet.”
Waar staan we nu?
In de onderstaande tijdlijn vind je de belangrijkste gebeurtenissen tot nu toe voor deze claim.
In deze periode werden er ontzettend veel beleggingsverzekeringen verkocht. Op veel van deze verzekeringen werden te hoge kosten ingehouden.
Uit onderzoek bleek dat deze verzekeringen erg duur en ondoorzichtig zijn. Tros Radar besteedt er aandacht aan en doopt de verzekeringen om tot woekerpolissen. Om De Ombudsman bij het Kifid doet een aanbeveling om tot een schadevergoeding te komen.
De Vereniging Woekerpolis.nl wordt opgericht. De eerste collectieve procedure wordt opgestart tegen Nationale Nederlanden, daarna volgen andere grote verzekeraars. Het Hof Den Bosch oordeelt in twee individuele zaken die door ConsumentenClaim zijn opgestart dat ASR de afnemers onjuist heeft voorgelicht en oneerlijke bedingen hanteert.
De Hoge Raad bepaalde dat verzekeraars niet konden volstaan met het verstrekken van een minimale set aan informatie die in de wet was voorgeschreven. Op grond van het burgerlijk recht kunnen er aanvullende eisen aan de informatieverstrekking van verzekeraars worden gesteld. Welke aanvullende informatie dit had moeten zijn, bepaald de rechter in de eerste helft van 2023.
De rechtbank oordeelt dat de Nederlandse rechter de procedure kan behandelen en staat geen vertraging van de procedure toe.
Veelgestelde vragen
Je vindt hieronder de antwoorden op de vijf meestgestelde vragen.
Jazeker, klik hier om je aan te melden.
Deelname aan deze claim is op basis van ‘no cure no pay’. Dat betekent dat als we tot een regeling komen, jij een vergoeding krijgt. Maar als er geen resultaat wordt behaald, betaal je niets.
Nee. In eerste instantie meld je je gewoon aan met je persoonsgegevens. In je persoonlijke omgeving kun je dan later de benodigde documenten uploaden. Als je die nu niet bij de hand hebt, is dat geen enkel probleem en kun je je gewoon aanmelden.
Vul altijd je verzekeringsmaatschappij en je polisnummer in. Heb je nog stukken beschikbaar? Upload die dan in je digitale dossier.
Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan hier voor het totaaloverzicht van veelgestelde vragen over de woekerpolisclaim.
Voorbeeldbrieven
Op deze pagina vind je gratis voorbeeldbrieven om te voorkomen dat je zaak verjaard, je rechten te behouden of stukken op te vragen bij jouw verzekeraar:
Bekijk het laatste nieuws
Er zijn regelmatig ontwikkelingen rond deze claim. De meest recente nieuwsberichten over deze claim vind je hieronder. Wil je op de hoogte gehouden worden van dit soort berichten? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Nationale-Nederlanden Bank start met compensatie variabele rente
Nationale-Nederlanden Bank gaat van start met het compenseren van klanten die te veel rente hebben betaald op hun

Uitspraak woekerpolisclaim in zicht
Hoe zat het ook alweer?In Nederland zijn er ruim 7 miljoen woekerpolissen verkocht. Deze producten waren vaak gekoppeld

Beeldbuisclaim: in hoger beroep tegen de uitspraak
Hoe zat het ook alweer? Consumenten betaalden tussen 1996 en 2006 gemiddeld 10% te veel voor hun televisie

Uitspraak in de beeldbuisclaim
De rechtbank Oost-Brabant heeft ons in het gelijk gesteld met onze vordering om Philips hoofdelijk aansprakelijk te stellen.
Oudere berichtgeving over de woekerpolisclaim vind je op deze pagina.