Je hebt te veel betaald

Televisieclaim

Samsung liet jou tussen 2013 en 2018 te veel betalen voor een televisie. Hierdoor werden televisies van andere merken ook duurder. Daarom vechten wij voor compensatie. Wil jij dat ook?

Bekijk de veelgestelde vragen

Televisieclaim

Wat is het probleem?

Van 2013 tot 2018 heeft Samsung verboden prijsafspraken gemaakt met detailhandelaren. Vervolgens controleerde zij actief of verkopers zich aan deze afspraken hielden. Televisies van andere merken werden daardoor ook duurder. Het gevolg? Duizenden consumenten betaalden te veel voor een nieuwe televisie.

0 %
Gemiddeld te veel betaald
0 mln
Geschatte totale schade
0
De periode waarin dit begon

Wat gaan wij eraan doen?

Kocht je tussen 9 januari 2013 en 7 december 2018 een televisie van Samsung of van een ander merk? Dan heb je te veel betaald.

We willen dat Samsung consumenten compenseert voor het te veel betaalde geld. Dit proberen we via de rechter af te dwingen of door een schikking met Samsung te treffen.

We staan er niet alleen voor. Samen met de Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims (SCCC) strijden we voor gerechtigheid.

 

Meld je gratis aan via Claimservice

Aanmelden voor de Televisieclaim is mogelijk via Claimservice. Via onderstaande knop word je doorverwezen naar de website.

Claimservice is een samenwerking tussen ConsumentenClaim en de Consumentenbond. Samen staan wij op voor consumenten die de dupe zijn geworden door bedrijven die hun machtspositie misbruiken. Wij zorgen dat je jouw geleden schade vergoed krijgt. Want samen sta je sterker!

Hoe werkt het?

Wij werken op basis van ‘no cure, no pay’. Je meld je dus gratis bij ons aan. Stelt de rechter ons in het gelijk? Dan ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij een klein percentage.

Meld je gratis en vrijblijvend aan

Meld je gratis aan met je naam en e-mailadres. Je aanmelding is in een paar minuten geregeld.

Wij stappen naar de rechter

We trekken hierin samen op met de Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims (SCCC).

Je krijgt een vergoeding

Alleen bij resultaat ontvang je een schadevergoeding. Hier betaal je een klein percentage over. Als we geen schadevergoeding krijgen, betaal je niks. No cure, no pay dus.

Waar staan we nu?

In de onderstaande tijdlijn vind je de belangrijkste gebeurtenissen tot nu toe voor deze claim. Klik de periodes open voor meer informatie.

Van 2013 tot 2018 beïnvloedde Samsung de online verkoopprijzen van televisies. Daarvoor oefende zij druk uit op zeven webwinkeliers. Zo betaalden consumenten te veel voor hun Samsung televisie.

De ACM deelt hiervoor een boete uit aan Samsung van ruim €39 miljoen en geeft een inkijkje bij dat besluit. De fabrikant volgde online verkoopprijzen. Zodra die prijs onder het gewenste niveau kwam, nam Samsung contact op met de webwinkelier. Die gesprekken verliepen vaak via WhatsApp.

Samsung liet deze webwinkelier meerdere keren weten dat zij andere webwinkeliers ook zouden aansporen om de prijs te verhogen. Omgekeerd vroegen webwinkeliers aan Samsung om andere concurrenten aan te spreken. Vaak met behulp van een schermafbeelding. Samsung reageerde hierop in de trant van ‘geadviseerd’ of ‘Pff. Ga er weer achteraan’.

24 december 2021 publiceert de ACM het volledige besluit om Samsung een boete te geven van ruim €39 miljoen.

Lees hier het volledige besluit.

De ACM deelde terecht een boete van €39 miljoen uit aan Samsung in september 2021. Dit is het oordeel van de rechtbank Rotterdam in een uitspraak. Hiermee ligt de weg vrij om Samsung aan te spreken op het compenseren van de geleden schade.

Lees hier het bericht van de ACM.

Samsung maakte zich tussen 2013 en 2018 schuldig aan verboden prijsafspraken. Hierdoor betaalde jij te veel voor je televisie. Daarom ploft op 21 december 2023 de dagvaarding van Stichting Consumer Competition Claims op de mat bij Samsung.

Consumenten die toen een televisie hebben aangeschaft, kunnen zich bij Consumentenbond Claimservice aanmelden voor de claim.

Heb je ook recht op compensatie?

Veelgestelde vragen

Je vindt hieronder de antwoorden op de vijf meestgestelde vragen. 

Deelname aan deze claim is op basis van ‘no cure, no pay’. Aanmelden is gratis. Als wij geen resultaat boeken betaal jij niets. Boeken we wel resultaat en komen we tot een regeling? Dan krijgen wij daar een percentage van.

Kocht je tussen 9 januari 2013 en 7 december 2018 een televisie van Samsung of een ander merk in Nederland of bij een Nederlandse webshop? Dan heb je schade geleden. 

Stichting Consumenten Competition Claims onderzoekt op dit moment samen met economische experts of de prijzen van televisies ook na 7 december 2018 nog (te) hoog zijn gebleven. Ze kijken ook of deze consumenten onderdeel kunnen worden van de Televisieclaim. Het is wel alvast mogelijk om de televisie uit de periode na 7 december 2018 te registreren. 

Samsung bemoeide zich actief met de verkoopprijzen van elektronicawinkels en webshops. Detailhandelaren  werden door Samsung onder druk gezet om televisies niet onder een bepaalde prijs te verkopen.

Samsung controleerde actief of de winkeliers zich hieraan hielden. Als een elektronicawinkel een model goedkoper wilde aanbieden, vroeg Samsung de winkel om de prijs te verhogen. Winkels en webshops deden dat. Daardoor betaalden consumenten te veel voor hun televisie. Samsung is marktleider en trendsetter. Toen deze televisies duurder werden, pasten andere merken hun prijzen aan. 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Samsung daarom een boete van €39 miljoen opgelegd. De ACM vindt dat Samsung in strijd met de wet heeft gehandeld en zich schuldig heeft gemaakt aan kartelvorming. De ACM vindt dat Samsung de gezonde werking van de markt (concurrentie) heeft verstoord. Volgens de wet moeten elektronicawinkels en webshops hun eigen verkoopprijzen kunnen bepalen. 

Samsung is het niet eens met de boete van de ACM en is naar de rechter gestapt. De rechtbank Rotterdam heeft de zaak bestudeerd en geoordeeld dat de ACM terecht een boete heeft gegeven aan Samsung.

Gemiddeld hebben consumenten zo’n 12% te veel betaald voor een Samsungtelevisie. Dit kon oplopen tot wel 29%.

Dus als je een Samsung-televisie kocht van €1000 heb je gemiddeld €120 te veel betaald. De schade kan zelfs oplopen tot wel €290, exclusief wettelijke rente.

Ook televisies van andere merken waren in de periode van 9 januari 2013 tot en met 7 december 2018 duurder. Bijvoorbeeld LG, Philips en Sony. Economische experts onderzoeken de hoogte van de schade die consumenten hebben opgelopen bij het kopen van andere merken televisies.

Bij de Beeldbuisclaim was er tussen 1996 en 2006 een beeldbuizenkartel actief dat zich schuldig maakte aan verboden prijsafspraken.

Beeldbuizen waren in die tijd belangrijk voor de productie van televisies en monitoren. Maar deze werden voor een te hoge prijs verkocht aan fabrikanten. Die berekenden de te hoge prijs weer door aan hun klanten. Hierdoor betaalden duizenden consumenten te veel voor hun kleurentelevisie of computerbeeldscherm.

De Televisieclaim richt zich op Samsung. Zij maakte tussen 2013 en 2018 verboden afspraken met detailhandelaren over verkoopprijzen van televisies. Ook andere merken, zoals Philips, LG en Sony werden daardoor duurder. Vele duizenden consumenten betaalden te veel voor een nieuwe televisie.   

Uit beide zaken blijkt dat televisiefabrikanten hun eigen winsten belangrijker vinden dan de belangen van consumenten en daar zelfs de wet voor overtreden.

Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan hier voor het totaaloverzicht van veelgestelde vragen over de Televisieclaim

Bekijk het laatste nieuws

Er zijn regelmatig ontwikkelingen rond deze claim. De meest recente nieuwsberichten over deze claim vind je hieronder. Wil je op de hoogte gehouden worden van dit soort berichten? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Aanmelden kan nog

Andere interessante claims

Beeldbuisclaim

Beeldbuisclaim

Grote kans dat je tussen 1996 en 2006 een televisie hebt gekocht.

Dieselclaim

Dieselclaim

Autofabrikanten sjoemelen jarenlang met de software in hun dieselauto’s.

TikTok-claim

TikTok verzamelt veel te veel privéinformatie van kinderen.

Spaartaks

1,3 miljoen Nederlanders hebben te veel belasting betaald over hun vermogen.

Je kent ons misschien wel van: