Voortgang procedures

De Hoge Raad, ons hoogste rechtscollege, heeft in 2016 bepaald dat telefoonproviders consumenten met een all-in abonnement moeten compenseren. Inmiddels lopen er een aantal procedures. ConsumentenClaim en de Consumentenbond trekken samen op in dit dossier. De Consumentenbond heeft de providers ook gedagvaard, lees meer.

Vodafone
ConsumentenClaim heeft Vodafone op 31 augustus 2016 gedagvaard. De uitspraak zou op 2 oktober 2017 plaatsvinden, maar Vodafone heeft de rechtszaak voortijdig beëindigd door de volledige vordering te betalen. De betreffende klant krijgt net iets meer dan € 1.000,- voor zijn abonnement vergoed. Lees meer

T-Mobile
T-Mobile is op 31 augustus 2016 gedagvaard en op 3 mei 2018 heeft de rechtbank Den Haag uitspraak gedaan. De rechter oordeelde dat T-Mobile de kosten van de ‘gratis’ telefoon, de ten onrechte geïncasseerde termijnen en de wettelijke rente volledig moet terugbetalen. In totaal gaat het om een bedrag van bijna € 1100,-. Lees meer 

Tele2
Op 28 november 2016 is Tele2 door ConsumentenClaim gedagvaard en op 30 mei 2018 is er uitspraak gedaan. Tele2 heeft de zaak verloren en moet de klant alle voor het toestel betaalde kosten terugbetalen. De rechter bestempelt dit als een oneerlijke handelspraktijk aangezien hiermee de wettelijke regels voor kredietverstrekking en koop op afbetaling zijn overtreden. Lees meer

KPN
Samen met de Consumentenbond heeft ConsumentenClaim het afgelopen jaar geprobeerd in overleg met KPN tot een compensatieregeling te komen. Dat is helaas niet gelukt. Daarom zijn tegen KPN ook procedures gestart.

Ontwikkelingen in de rechtspraak
De rechtspraak ontwikkelt zich in het voordeel van gedupeerden en in het nadeel van de telecomproviders. Steeds vaker wordt bij een all-in abonnement de telecomprovider door de rechter verplicht om de nieuwwaarde van het toestel te vergoeden. Klik hier voor een overzicht.