Persbericht

Persbericht

Nuon voor rechter in Natuurstroomaffaire


Amsterdam, 31 maart 2016 – Morgen moet Nuon zich tegenover de rechter verantwoorden in een door ConsumentenClaim aangespannen procedure. Aan meer dan 200.000 consumenten, bedrijven en gemeenten verkocht Nuon jarenlang Natuurstroom. Klanten moesten voor Natuurstroom meer betalen dan voor grijze stroom. In ruil daarvoor garandeerde Nuon speciaal voor Natuurstroomklanten nieuwe duurzame projecten op te starten, zoals de bouw van extra windmolenparken. In de praktijk bleken de garanties van Nuon niets waard. Extra inkomsten uit Natuurstroom werden vanaf 2003 niet meer financieel verantwoord. Vanaf dat moment werd voor Natuurstroomklanten niets extra’s gedaan ten opzichte van grijze stroom klanten, terwijl zij wel meer moesten betalen. Alleen al voor consumenten gaat het om een totaalbedrag van meer dan 86 miljoen euro wat Nuon mogelijk moet terugbetalen.


Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim: “Het afgelopen jaar hebben we steeds meer informatie boven water gekregen waaruit blijkt dat de door Nuon afgegeven garanties niets waard zijn. Voor Natuurstroomklanten werd niets extra’s gedaan terwijl zij wél fors meer moesten betalen.” De extra inkomsten voor Nuon uit hoofde van Natuurstroom bedragen vanaf 2003 alleen al voor consumenten meer dan 86 miljoen euro. Voor een particuliere klant kunnen de betaalde toeslagen voor Natuurstroom oplopen tot meer dan € 1.000,-. Voor bedrijven gaat het om een veelvoud daarvan. Aanmelden voor de claim is nog mogelijk.