Kredietclaim
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over de Kredietclaim? Veel vragen zijn ons al eens gesteld. Deze hebben we met de antwoorden op een rij gezet. Misschien dat jouw vraag er ook tussen staat!
Algemene vragen
Kan ik met roodstand op een betaalrekening of creditcardrekening ook meedoen aan de kredietclaim?
Ja zeker, je kunt je met roodstand ook aanmelden voor de kredietclaim.
Ik heb een krediet bij de Rabobank. Is het ‘no cure no pay’ percentage voor mij van toepassing?
Nee, voor klanten van de Rabobank en haar dochterondernemingen Freo en Fideaal is het ‘no cure no pay’ percentage niet van toepassing. De Rabobank heeft inmiddels aangekondigd om klanten met een consumptief krediet te gaan compenseren.
Hoe kan ik gegevens over mijn kredietovereenkomst bij mijn bank opvragen?
Het meest eenvoudige is om te bellen met of een email te sturen aan je bank of kredietverstrekker en een kopie van je contract op te vragen. Je kunt ook gebruik maken van onze modelbrief.
Ik heb een vraag over mijn individuele voorstel van ABN AMRO
Voor individuele vragen over jouw voorstel kun je ABN AMRO bellen op het nummer 088 – 226 26 09.
Hoe en wanneer betaal ik het ‘no cure no pay’ percentage?
Je betaalt pas achteraf en uitsluitend als wij een resultaat voor je hebben bereikt. Als wij geen resultaat voor je bereiken, dan betaal je niets. Stel dat wij een resultaat van € 1.000 voor je bereiken en het no cure no pay percentage bedraagt 10%. Dan ontvang jij € 900 en wij € 100. Wij proberen echter altijd om het ‘no cure no pay’ percentage op de wederpartij te verhalen, zodat je mogelijk niets hoeft te betalen, maar wij kunnen op voorhand niet beloven dat dit lukt.
Wat kost het om mee te doen?
Voor de kredietclaim werken we op basis van ‘no cure no pay’. Het ‘no cure no pay’ percentage bedraagt 10% als wij niet hoeven te procederen en 20% als wij wel moeten procederen. Het tweede percentage is hoger, doordat wij extra kosten moeten maken bij procederen.
Waarom werken ConsumentenClaim en de Consumentenbond samen?
ConsumentenClaim en de Consumentenbond werken samen om de krachten te bundelen en een compensatieregeling af te dwingen voor gedupeerden. Daarvoor hebben wij samen de Consumentenbond Claimservice opgericht. Gedupeerde consumenten kunnen zich daar aanmelden voor de actie. Ben jij al aangemeld bij ConsumentenClaim of de Consumentenbond? Dan hoef je je niet opnieuw aan te melden.
Over het aanmelden
Mijn ABN AMRO flexibel krediet is over gegaan naar ALFAM. Kan ik mij aanmelden voor de claim?
ALFAM is een kredietverstrekker en is 100% dochter van ABN AMRO. Het flexibel krediet is niet opgeheven, maar overgezet naar een nieuw systeem.
Aanmelden met een krediet van ABN AMRO, Alfam (waaronder Defam en Credivance) of ICS is per 5 september 2021 niet meer mogelijk.
Ik heb in het verleden een krediet gehad, maar heb daar de gegevens niet meer van. Kan ik mij alsnog aanmelden?
Ja zeker, je kunt je in dat geval gewoon aanmelden. Belangrijk is wel dat je nog weet bij welke bank of kredietverstrekker je het krediet had afgesloten. Nadat je je hebt aangemeld, krijg je toegang tot je digitale dossier, waar je de gegevens die je nog weet kunt vastleggen. Je kunt ook gebruik maken van ons modelbrief om je stukken op te vragen.
Aanmelden met een krediet van ABN AMRO, Alfam (waaronder Defam en Credivance) of ICS is per 5 september 2021 niet meer mogelijk.
Ik heb een zakelijk krediet. Kan ik mij aanmelden?
De uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) zijn gebaseerd op consumentenrecht. Het is nog onduidelijk of ondernemers hier ook een beroep op kunnen doen. Aangezien de onrechtmatige gedraging aan de kant van de bank of kredietverstrekker precies hetzelfde is, de rente is niet verlaagd terwijl dit wel had gemoeten, adviseren wij je om je wél aan te melden. Op die manier word je via onze nieuwsbrieven op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in deze zaak. Mocht compensatie voor zakelijke kredieten mogelijk zijn dan laten wij je dat via de nieuwsbrief weten.
Moet ik bij een belangenbehartiger zijn aangesloten om voor compensatie in aanmerking te komen?
Bij de banken waarmee wij inmiddels een regeling hebben getroffen is dit niet nodig. Dit betreft ABN AMRO, ING en Rabobank. Deze banken benaderen proactief hun klanten met een compensatieaanbod. Er zijn ook kredietaanbieders die nog geen compensatieregeling gereed hebben of hebben aangegeven niet te willen compenseren. In dat geval kan het verstandig zijn om je bij ons of een andere belangenbehartiger aan te sluiten.
Ik heb een krediet met een vaste rente. Kan ik een beroep doen op uitspraken van het Kifid?
De uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) zien op kredieten met een variabele rente, zoals een doorlopend krediet of roodstand op een betaalrekening. Als je vooraf een vaste rente met je bank of kredietverstrekker hebt afgesproken, kun je geen beroep doen op de uitspraken.
Aanmelden kan nog
Andere interessante claims

Je hebt circa 10% te veel betaald voor jouw televisie of beeldscherm.

Autofabrikanten sjoemelen jarenlang met de software in hun dieselauto’s.

TikTok schendt de privacy van kinderen. TikTok moet hiermee stoppen en een schadevergoeding betalen.
