Je betaalde meer rente op je lening dan nodig was

Kredietclaim

Had je een doorlopend krediet, of stond je rood op je creditcard of betaalrekening? Dan is de kans groot dat je daarvoor te veel rente hebt betaald. Daarom vechten wij voor compensatie. Wil jij dat ook?

Bekijk de kans op succes

Krediet

Wat is het probleem?

Banken brachten jarenlang te veel rente in rekening voor doorlopende kredieten en het rood staan op de betaalrekening. Terwijl de marktrente voor de banken zelf omlaag ging, hielden zij de rente voor hun klanten gelijk. Zo betaalde je als klant te veel. Een schade die kon oplopen tot duizenden euro’s per krediet. Daarvoor willen we compensatie.

Deelnemers
0
Aan schikkingen
0 mld
Start compensatie
0

Heb of had je een doorlopend krediet of stond je rood op je betaalrekening? Dan is het mogelijk dat je daar te veel rente over hebt betaald. Wij zijn in gesprek met de banken om compensaties af te dwingen. Zo kun je via ons eenvoudig aanspraak maken op compensatie voor de schade die je hebt geleden.

Vrijwel alle banken die consumentenkredieten verkochten, maakten zich hieraan schuldig. Zo brachten onder andere ABN AMRO, ING, Rabobank, Santander, Vesting Finance en IDM Bank (Interbank, Credit Agricole) te veel rente in rekening. Inmiddels is met veel van deze partijen een regeling getroffen.

Aanmelden met een krediet van ABN AMRO (waaronder Alfam, ICS, Defam en Credivance), ING, NN, Rabobank en de Volksbank is niet meer mogelijk.

Meld je gratis aan via Claimservice

Het is nog steeds mogelijk om je aan te melden voor de Kredietclaim. Via onderstaande knop word je doorverwezen naar de website van Claimservice. 

Claimservice is een samenwerking tussen ConsumentenClaim en de Consumentenbond. Samen staan wij op voor consumenten die de dupe zijn geworden door bedrijven die hun machtspositie misbruiken. Wij zorgen dat je jouw geleden schade vergoed krijgt. Want samen sta je sterker! Om mee te doen aan de claim, meld je je aan via Claimservice.

Wat zeggen klanten?

Henrieke over de kredietclaim

“Naar aanleiding van het nieuwsbericht over de kredietclaim, besloot ik me hiervoor aan te melden. Omdat het om een collectieve claim gaat, hoop ik op deze manier mijn teveel betaalde rente terug te krijgen.”

Hoe werkt het?

Wij werken op basis van ‘no cure, no pay’. Je meldt je dus gratis bij ons aan. Stelt de rechter ons in het gelijk? Dan ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij een klein percentage.

Meld je gratis en vrijblijvend aan

Dat is met je e-mail en jouw persoonlijke gegevens in een paar minuten geregeld.

We gaan in gesprek

Wij gaan samen met de Consumentenbond in gesprek met banken om een regeling te treffen. Met grote banken zoals ABN AMRO, ING, de Rabobank en de Volksbank is dit al gelukt.

Je krijgt een vergoeding

Als we ons gelijk halen of tot een regeling komen waarbij wordt uitgekeerd, krijg je een schadevergoeding. Behalen we geen resultaat? Dan betaal je niks. No cure, no pay dus.

De kans op succes

Heb of had je een doorlopend krediet of stond je rood op je creditcard of op je betaalrekening en betaalde je hier te veel rente over? Dan is de kans op succes groot.

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft in 2020 uitspraak gedaan over doorlopende kredieten van verschillende banken zoals ABN AMRO, Santander, Vesting Finance en IDM Bank (Interbank, Credit Agricole).

In deze uitspraken is elke keer geoordeeld dat de bank of kredietverstrekker de rente van een doorlopend krediet of roodstand op je betaalrekening mee moet laten dalen met de marktrente. Doet de aanbieder dat niet, dan moet de te veel betaalde rente worden terugbetaald aan de klant.

De marktrente vertoonde sinds 2008 een dalende lijn. Kredietverstrekkers zoals ABN AMRO die niet met die dalende trend zijn meegaan in hun rentetarieven, moeten volgens het Kifid hun klanten compenseren.

Lees hier de hele uitspraak over de kredieten van ABN AMRO.

Sebastiaan, jurist ConsumentenClaim

“Wij hebben met de grootste banken compensatieregelingen getroffen. Die worden momenteel geïmplementeerd. De compensatie kan soms oplopen tot duizenden euro’s. Wij zien het verder afronden van deze claim met vertrouwen tegemoet.’

Waar staan we nu?

In de onderstaande tijdlijn vind je de belangrijkste gebeurtenissen tot nu toe voor deze claim. Klik de periodes open voor meer informatie.

Banken brengen te veel rente in rekening voor doorlopende kredieten, en het rood staan op de betaalrekening en creditcards. Terwijl de marktrente voor banken zelf omlaag ging, lieten zij hun klanten doodleuk een hogere rente betalen.

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft in 2020 uitspraak gedaan over doorlopende kredieten van verschillende banken zoals ABN AMRO, Santander, Vesting Finance en IDM Bank (Interbank, Credit Agricole).

In deze uitspraken is elke keer geoordeeld dat bij doorlopende kredieten met een variabele rente de kredietverstrekker de marktrente moet volgen. Dat betekent dat de bank of kredietverstrekker de rente mee moet laten dalen met de marktrente. Doet de aanbieder dat niet, dan moet de te veel betaalde rente worden terugbetaald aan de klant.

De marktrente vertoont sinds 2008 een dalende lijn. Kredietverstrekkers zoals ABN AMRO die niet met die dalende trend zijn mee gaan in hun rentetarieven, moeten volgens het Kifid hun klanten compenseren.

Lees hier de hele uitspraak over de kredieten van ABN Amro

ConsumentenClaim treft samen met de Consumentenbond de eerste compensatieregeling. Op basis daarvan kunnen onze klanten aanspraak maken op een compensatie voor te veel betaalde rente.

De eerste deelnemers ontvangen hun vergoeding. De volledige uitrol van de compensatieregelingen duurt tot in 2024.

Heb je ook recht op compensatie?

Veelgestelde vragen

Je vindt hieronder de antwoorden op de vijf meest gestelde vragen. 

Ja! Je kunt je zeker nog aanmelden als je rood stond, een doorlopend krediet of creditcard had bij Santander, Vesting Finance en IDM Bank (Interbank, Credit Agricole). Stond je rood bij ING en ABN AMRO? Dan kun je je niet meer aanmelden.

Aanmelden met een krediet van ABN AMRO (waaronder Alfam, ICS, Defam en Credivance), ING, NN, Rabobank en de Volksbank is niet meer mogelijk.

Deelname aan deze claim is op basis van ‘no cure, no pay’. Aanmelden is gratis. Als wij geen resultaat boeken betaal jij niets. Boeken we wel resultaat en komen we tot een regeling? Dan krijgen wij daar een percentage van. Voor deze claim bedraagt het percentage tussen de 10 en 20%

Nee. In eerste instantie meld je je gewoon aan met je persoonsgegevens. In je persoonlijke omgeving kun je dan later de benodigde documenten uploaden. Als je die nu niet bij de hand hebt, is dat geen enkel probleem en kun je je gewoon aanmelden.

Nee, dat is niet noodzakelijk. Ook voormalige klanten van banken die de fout in gingen, kunnen meedoen. Je moet wel kunnen bewijzen dat je destijds een doorlopend krediet had of rood stond. Dus als je bijvoorbeeld nog afschriften hebt, is dat voldoende en kun je nog steeds gewoon meedoen.

Het Kifid heeft bepaald dat de variabele rente die je wordt gerekend, de marktrente moet volgen. Vanaf 2022 is na een lange daling de rente weer fors gestegen. Als je een doorlopend krediet met een variabele rente hebt, dan kan jouw kredietverstrekker jouw tarief verhogen. 

Staat jouw vraag er niet bij? Bekijk dan alle veelgestelde vragen over de kredietclaim

Laatste nieuws

Er zijn regelmatig ontwikkelingen rond deze claim. De meest recente nieuwsberichten over deze claim vind je hieronder. Wil je op de hoogte gehouden worden van dit soort berichten? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Oudere berichtgeving over de kredietclaim vind je op deze pagina.

Aanmelden kan nog

Andere interessante claims

Beeldbuisclaim

Beeldbuisclaim

Grote kans dat je tussen 1996 en 2006 een televisie hebt gekocht.

Dieselclaim

Dieselclaim

Autofabrikanten sjoemelen jarenlang met de software in hun dieselauto’s.

TikTok-claim

TikTok verzamelt veel te veel privéinformatie van kinderen.

Spaartaks

1,3 miljoen Nederlanders hebben te veel belasting betaald over hun vermogen.