Je hebt schade geleden

iPhoneclaim

Had je in de periode 2017 en 2018 een iPhone 6, 7 of de eerste generatie SE? Dan werkt(e) jouw telefoon waarschijnlijk niet naar behoren en leed je als klant schade. Laat ons voor je opkomen en meld je gratis aan. Wij helpen je graag!

4.Privacy

Wat is het probleem?

In de jaren 2017 en 2018 bracht Apple diverse iOS updates op de markt die de batterij en prestaties van bepaalde iPhones verminderde. Het gaat om de iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, 7, 7 Plus en de eerste generatie SE. Apple informeerde jou als klant hier niet over. Veel consumenten zagen zich daardoor genoodzaakt eerder over te stappen naar een nieuw model. Door de gebreken aan deze iPhones liep je als consument schade op.

Type iPhones
0
Miljoen toestellen
0
Miljoen geschatte totale schade
0

Wat gaan wij eraan doen?

Samen met Stichting Aequitas Belangenbehartiging stellen we Apple aansprakelijk. Dit doen we namens alle gedupeerde deelnemers die schade hebben geleden als gevolg van deze oneerlijke handelspraktijken. Zo nodig verhalen we deze schade door middel van een collectieve procedure.

Meld je gratis aan

Wanneer je je aanmeldt voor de iPhoneclaim verwerken ConsumentenClaim en Stichting Aequitas Belangenbehartiging je persoonsgegevens. Bijvoorbeeld om je aanmelding te registreren, om je op de hoogte te houden van de ontwikkelingen met betrekking tot de iPhoneclaim, om uitvoering te geven aan de overeenkomst die je met de Stichting sluit en om de actie uit te kunnen voeren. Jouw registratie wordt afgehandeld door ConsumentenClaim. Meer informatie over de verwerking van jouw persoonsgegevens kun je lezen in de privacyverklaringen van ConsumentenClaim en Stichting Aequitas Belangenbehartiging.

Wat zeggen klanten?

Peter over de beeldbuisclaim

“Het is schandalig dat fabrikanten ons bedonderd hebben en ons teveel lieten betalen voor een televisie. Ik wil het teveel betaalde bedrag terug krijgen. Daarom heb ik mij aangesloten bij ConsumentenClaim”

Hoe werkt het?

Wij werken op basis van ‘no cure, no pay’. Je meldt je gratis bij ons aan. Als wij geen resultaat boeken, betaal jij niets. Stelt de rechter ons in het gelijk of komen we tot een regeling? Dan ontvang je een schadevergoeding. Daarvan ontvangen wij een percentage. Voor deze claim is dat maximaal 25%.

Meld je gratis en vrijblijvend aan

Dat kan met je e-mail en wat persoonlijke gegevens. Je aanmelding is in een paar minuten geregeld.

Wij gaan in gesprek

Samen met de Stichting willen we in gesprek met Apple om een regeling te treffen. Indien dit niet tot een regeling leidt, stappen wij naar de rechter.

Je krijgt een vergoeding

Als we ons gelijk halen of tot een regeling komen waarbij wordt uitgekeerd, krijg je een schadevergoeding en draag je een percentage aan ons af van maximaal 25%. Behalen we geen resultaat? Dan betaal je niks. No cure, no pay dus.

De kans op succes

In de Verenigde Staten is de collectieve claim al erg succesvol geweest. In totaal moet het bedrijf zo’n 310 miljoen dollar aan schadevergoedingen betalen. Sinds 2024 is Apple begonnen met het uitbetalen van deze schadevergoedingen.

Simon, jurist ConsumentenClaim

“Apple heeft een gebrekkig product op de markt gebracht en heeft dit later met een update proberen te maskeren. Het is duidelijk dat de schade die de consument hierdoor heeft geleden vergoed moet worden.”

Waar staan we nu?

In de onderstaande tijdlijn vind je de belangrijkste gebeurtenissen tot nu toe voor deze claim. Klik de periodes open voor meer informatie.

Apple levert iOS updates die de prestaties van bepaalde modellen iPhones (6, 7 en SE) vermindert. Deze updates hebben als doel een onderliggend defect in de batterij te maskeren. In werkelijkheid zorgen de updates ervoor dat de iPhones trager worden en veel minder goed functioneren. Hier informeert Apple haar gebruikers niet over. De niet goed werkende iPhones motiveren veel consumenten om eerder tot aanschaf te gaan van een nieuwe telefoon.

In februari 2020 heeft de toezichthouder in Frankrijk een boete ter hoogte van €25 miljoen opgelegd aan Apple wegens oneerlijke handelspraktijken. Een maand later schikt Apple voor een bedrag van $500 miljoen naar aanleiding van een class action in de Verenigde Staten. In mei 2020 wordt een boete van Italiaanse mededingingsautoriteit van €10 miljoen wegens oneerlijke handelspraktijken van Apple bevestigd door de rechter in Italië. Naar aanleiding van rechtszaken over het vertragen van iPhones wordt Apple in november 2020 tot een nieuwe schikking veroordeeld in de Verenigde Staten, ditmaal gaat het om een bedrag van $113 miljoen.

We stellen Apple aansprakelijk namens alle consumenten die zich bij ons hebben aangemeld en als gevolg van deze oneerlijke handelspraktijken schade hebben geleden. Zo nodig verhalen we de schade door middel van een collectieve procedure.

Heb je ook recht op compensatie?

Veelgestelde vragen

Je vindt hieronder de antwoorden op de vijf meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan hier voor het totaaloverzicht van veelgestelde vragen over de iPhone-claim.

Jazeker, klik hier om je aan te melden.

Deelname aan deze claim is op basis van ‘no cure, no pay’. Aanmelden is gratis. Als wij geen resultaat boeken betaal jij niets. Boeken we wel resultaat of komen we tot een regeling? Dan krijgen wij daar een percentage van. Voor deze claim bedraagt het percentage maximaal 25%.

Nee. In eerste instantie meld je je gewoon aan met je persoonsgegevens. In je persoonlijke omgeving kun je dan later de benodigde documenten uploaden. Als je die nu niet bij de hand hebt, is dat geen enkel probleem en kun je je gewoon aanmelden.

In de jaren 2017 en 2018 bracht Apple diverse iOS updates op de markt die de prestaties van bepaalde iPhones verminderde. Het gaat om de iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, 7, 7 Plus en eerste generatie SE. Apple informeerde jou als klant hier niet over. Veel consumenten zagen zich daardoor genoodzaakt eerder over te stappen naar een nieuw model. Hierdoor liep je als consument schade op.

We stellen Apple aansprakelijk namens alle consumenten die zich bij ons hebben aangemeld als gevolg van deze oneerlijke handelspraktijken schade hebben geleden. Zo nodig zullen we de schade verhalen door middel van een collectieve procedure.

Verzamel bewijsstukken

Om succesvol mee te kunnen doen moet je kunnen aantonen dat je in het bezit bent geweest van een iPhone 6, 7 of SE. Verzamel daarom bewijsstukken voor jouw claim zoals een screenshot van je Apple-ID met toestellen, een aankoop- en/of betalingsbewijs of een serienummer.

Bekijk het laatste nieuws

Er zijn regelmatig ontwikkelingen rond deze claim. De meest recente nieuwsberichten over deze claim vind je hieronder. Wil je op de hoogte gehouden worden van dit soort berichten?
Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief.

Oudere berichtgeving over deze claim vind je op deze pagina deze pagina.