Nieuws

VW-beleggers hebben nog één maand om in actie te komen
Volkswagenbeleggers die compensatie willen voor hun koersverlies als gevolg van het dieselschandaal hebben nog één maand de tijd om in actie te komen. Op 8 september 2017 loopt de aanmeldingstermijn voor de collectieve procedure bij de rechtbank in Duitsland af. De schadevergoeding die voor beleggers wordt geëist, bedraagt voor een preferent aandeel € 61,80 en voor een normaal aandeel € 55,65. Via ConsumentenClaim is aanmelding op basis van no cure no pay nog mogelijk t/m 31 augustus 2017. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 9 augustus 2017

Bestuurder Volkswagen bekent schuld
Een hooggeplaatste bestuurder van Volkswagen heeft in de VS schuld bekend in een rechtszaak over sjoemelsoftware van de autofabrikant. Tot maart 2015 was deze bestuurder, Oliver Schmidt, ervoor verantwoordelijk dat Volkswagen voldeed aan alle milieuregels. Schmidt wordt ervan beschuldigd dat hij de autoriteiten bewust heeft misleid. Lees meer

NU.nl, gepubliceerd op 4 augustus 2017

Oud Volkswagentopman wist van dieselgate
Het openbaar ministerie in Duitsland zet het strafrechtelijk onderzoek tegen oud-VW-topman Martin Winterkorn door. Volgens het OM was Winterkorn al veel eerder op de hoogte van de sjoemelsoftware. Het aantal verdachten is in de zaak inmiddels opgelopen tot 37. Het gaat met name om managers en technici. Lees meer

NOS, gepubliceerd op 27 januari 2017

Europese Commissie al jaren bekend met dieselgate
Uit gelekte e-mails blijkt dat de Europese Commissie in 2012 al op de hoogte was van het gesjoemel met diesels. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 20 oktober 2016

Volkswagen-directeur sinds juli 2015 op de hoogte 
Uit interne documenten blijkt dat directeur Winterkorn al sinds juli 2015 op de hoogte was van het gesjoemel met dieselsoftware. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 26 september 2016

Volkswagen zet € 2,2 miljard extra opzij voor dieselgate
Volkswagen heeft opnieuw extra geld gereserveerd om de gevolgen van het dieselschandaal mee te betalen. Er gaat nog eens € 2,2 miljard in de pot.

Financieel Dagblad, gepubliceerd op 20 juli 2016

Volkswagen-top hield gesjoemel jarenlang stil
De Volkswagen-top was al jaren op de hoogte van de sjoemelsoftware in verschillende Volkswagens, maar hield bewijsmateriaal bewust achter. Lees meer

NRC, gepubliceerd op 19 juli 2016

Sjoemelsoftware kost Volkswagen al ruim 15 miljard dollar
In de Verenigde Staten moet Volkswagen al in totaal ruim 15 miljard dollar betalen aan compensatie voor gedupeerde Volkswageneigenaren. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 28 juni 2016

Breed onderzoek naar bestuur Volkswagen
Volgens Bafin, de Duitse financiële waakhond, was het hele bestuur van Volkswagen op de hoogte over de gevolgen van het dieselschandaal voordat op 22 september naar buiten werd getreden. Daarbij hebben zij niet tijdig openheid van zaken gegeven. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 21 juni 2016

Onderzoek naar gesjoemel door andere fabrikanten
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gaat achterhalen of naast Volkswagen ook andere fabrikanten hebben gesjoemeld met dieselmotoren. Lees meer

EenVandaag, gepubliceerd op 11 mei 2016

Volkswagen nu ook door dieselgate in de rode cijfers
Door het gesjoemel met de dieselmotoren raakt Volkswagen nu zelf ook in de finnaciële problemen. Lees meer

RTL Nieuws, gepubliceerd op 28 april 2016

Extra tijd voor Volkswagen in VS
In de VS krijgt Volkswagen ruim een maand extra de tijd om een voorstel op tafel te leggen met een oplossing voor het sjoemelen met de software van dieselmotoren.

Aftersales, gepubliceerd op 25 maart 2016

Duitse beurswaakhond doet onderzoek naar Volkswagen
De Duitse beurswaakhond Bafin doet momenteel onderzoek naar overtredingen van Volkswagen. Zo had het bestuur beleggers direct moeten informeren over de sjoemelsoftware-affaire. Naar verwachtingen zal het onderzoek van Bafin nog enkele maanden in beslag nemen. Lees meer

Reuters, gepubliceerd op 18 januari 2016

Volkswagen in Duitsland voor de rechter
66 institutionele beleggers zijn voornemers om Volkswagen in Duitsland voor de rechter te slepen. Dit doen zij om compensatie af te dwingen voor de verliezen op hun investeringen. Lees meer

RTL Nieuws, gepubliceerd op 18 januari 2016