Wat is het probleem?
Autofabrikanten sjoemelden jarenlang met hun dieselauto’s. Van 2009 tot 2020 om precies te zijn. Daardoor waren auto’s vervuilender dan wettelijk was toegestaan. Hierdoor is de inruilwaarde van zo’n auto een stuk lager dan je vooraf kon verwachten. Als je dus zo’n auto had, heb je schade en recht op compensatie!
dieselauto
Wat gaan wij eraan doen?
Samen met de Consumentenbond, Stichting Car Claim en de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting pakken we alle fabrikanten aan die over de schreef gingen. We voeren op dit moment rechtszaken tegen de autofabrikanten en autodealers van Audi, Citroën, Dacia, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda en Volkswagen. Andere fabrikanten volgen op een later moment.
De kans op succes is groot. Want rechters kenden al vergoedingen toe van €3.000,- voor nieuwe diesels en €1.500,- voor tweedehands dieselauto’s.
Volkswagen, Skoda, Audi of Seat?
Reed je een auto van dit merk en is deze van het bouwjaar 2009 tot 2020? Meld je dan gratis aan! Heb of had je een ander merk auto? Doe dan eerst de kentekencheck hieronder.
Doe de kentekencheck
Heb je een diesel van een ander merk dan Volkswagen, Skoda, Audi of Seat? Doe dan eerst de kentekencheck.
Klik op de bovenstaande knop om te zien of jouw diesel kan meedoen met de claim. Je gaat dan naar de website van Consumentenbond Claimservice, het samenwerkingsverband van ConsumentenClaim met de Consumentenbond. Samen staan wij op voor consumenten die de dupe zijn geworden door bedrijven die hun machtspositie misbruiken. Wij zorgen dat je jouw geleden schade vergoed krijgt. Want samen sta je sterker! Om mee te doen aan de claim meld je je aan via Claimservice. Je hoeft hiervoor geen lid te zijn van ConsumentenClaim of Consumentenbond.
Wat zeggen klanten?


Prem over de Dieselclaim
‘’Ik heb een grote familie, waar veel mensen dieselauto’s rijden. Omdat veel van mijn familieleden ook gedupeerd zijn door de sjoemeldieselaffaire, heb ik ook hen ConsumentenClaim aangeraden. Ondanks dat het proces lang duurt, hoop ik dat het resultaat positief uitpakt. Niet alleen voor mij, maar voor iedereen die gedupeerd is.’’
Hoe werkt het?
Wij werken op basis van ‘no cure, no pay’. Je meld je dus gratis bij ons aan. Stelt de rechter ons in het gelijk? Dan ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij het afgesproken percentage.
Meld je gratis en vrijblijvend aan
Meld je gratis aan met je naam en je e-mailadres. Je aanmelding is in een paar minuten geregeld.
Wij zijn al naar de rechter gestapt
Dit deden we samen met de Consumentenbond, Stichting Car Claim en de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting.
Je krijgt een vergoeding
Als we tot een regeling komen waarbij wordt uitgekeerd, krijg je een vergoeding. Boeken we geen resultaat? Dan betaal je niets. No cure, no pay dus.
De kans op succes
Inmiddels doen er vele tienduizenden mensen mee met de dieselclaim en zijn we namens deze mensen naar de rechter gestapt. Samen met de Consumentenbond, Stichting Car Claim en de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting, pakken we de fabrikanten aan. Dit is wat onze vakjurist er op dit moment van denkt:


Simon, vakjurist ConsumentenClaim
“Met de uitspraken die recent zijn gedaan is de kans op een goede compensatie voor Volkswagenrijders mogelijk. We hebben steeds meer procedures lopen om ook bij andere fabrikanten deze compensatie af te dwingen. Mede door uitspraken in andere Europese landen, zien we de uitkomst van deze procedures met vertrouwen tegemoet.”
Waar staan we nu?
In de onderstaande tijdlijn vind je de belangrijkste gebeurtenissen tot nu toe voor deze claim. Klik de periodes open voor meer informatie.
Bijna alle autofabrikanten verkopen dieselauto’s waarmee gesjoemeld blijkt te zijn. Software zorgt ervoor dat deze auto’s tijdens een keuring minder schadelijke stoffen lijken uit te stoten dan ze in het echt blijken te doen.
Het schandaal komt naar buiten na onderzoek van de toezichthouders in de Verenigde Staten. Het nieuws haalt de wereldpers en zowat de hele auto-industrie blijkt te hebben gemanipuleerd met software die de uitstoot lager voordeed dan deze daadwerkelijk blijkt te zijn.
Na miljardenschikkingen in onder andere de Verenigde Staten wordt er in Duitsland een schikking getroffen. 260.000 consumenten hebben recht op bedragen tussen de €1.500,- en €6.000,- per auto.
In de eerste twee zaken die in samenwerking met Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) en de Consumentenbond gevoerd worden, is Volkswagen veroordeeld tot het betalen van schadevergoedingen aan twee consumenten van elk €3000.
In de derde uitspraak wordt Volkswagen veroordeelt tot het betalen van €1500,- aan een koper van een tweedehands sjoemeldiesel.
In het najaar volgt uitspraak in de vierde zaak.
Veelgestelde vragen
Je vindt hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Deelname aan deze claim is op basis van ‘no cure no pay’. Dat betekent dat als we tot een regeling komen, jij een vergoeding krijgt. Maar als er geen resultaat wordt behaald, betaal je niets.
Deelname van deze claim is op basis van ‘no cure, no pay’. Als wij geen resultaat boeken betaal jij niets. Boeken we wel resultaat en komen we tot een regeling? Dan krijgen wij daar een klein percentage van.
Nee, dat is niet noodzakelijk. Je moet wel kunnen bewijzen dat je destijds eigenaar was van een sjoemeldiesel. Dit is doorgaans goed te bewijzen met aankoopbewijzen of onderhoudsfacturen van de garage waar je je auto gekocht hebt, of hebt laten onderhouden. Je kunt dit hier ook opvragen bij de RDW.
Staat jouw vraag er niet bij? Bekijk dan alle veelgestelde vragen over de dieselclaim.
Bekijk het laatste nieuws
Er zijn regelmatig ontwikkelingen rond deze claim. De meest recente nieuwsberichten over deze claim vind je hieronder. Wil je op de hoogte gehouden worden van dit soort berichten? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Volkswagen moet eigenaar tweedehands sjoemeldiesel € 1500 betalen
Autofabrikant Volkswagen is veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van €1500 aan een consument die een tweedehands

Gunstige uitspraak voor alle sjoemeldieselrijders
Autofabrikanten sjoemelden jarenlang met de software in hun dieselauto’s waardoor dieselrijders schade hebben geleden. We

Volkswagen moet eigenaar tweedehands sjoemeldiesel € 1500 betalen
Autofabrikant Volkswagen is veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van €1500 aan een consument die een tweedehands

Gunstige uitspraak voor alle sjoemeldieselrijders
Autofabrikanten sjoemelden jarenlang met de software in hun dieselauto’s waardoor dieselrijders schade hebben geleden. We
Eerdere berichtgeving over de dieselclaim vind je op deze pagina.