Er is gesjoemeld

Dieselclaim voor beleggers

In twee dagen tijd verloor het aandeel Volkswagen een derde van haar beurswaarde. Dit gebeurde nadat bekend werd dat Volkswagen heeft gesjoemeld met de software van dieselmotoren. Gedupeerde beleggers kunnen zich aanmelden voor onze nieuwsbrief. Wij houden je dan op de hoogte.

Dieselclaim voor beleggers

Wat is het probleem?

Op 18 september 2015 kwam het nieuws naar buiten dat Volkswagen heeft gesjoemeld met de software van dieselmotoren. Dit was koersgevoelige informatie, waardoor de aandelen Volkswagen, Porsche en Audi (onderdelen van Volkswagen) omlaag schoten.

Uit diverse publicaties is inmiddels gebleken dat de leiding van Volkswagen al geruime tijd op de hoogte was van onderzoeken die door Amerikaanse overheidsinstanties waren ingesteld. Beleggers hadden hier direct van op de hoogte gesteld moeten worden, hetgeen Volkswagen niet heeft gedaan. Aan beleggers is hierdoor vitale informatie onthouden en is er sprake van misleiding.

Beleggers die op 18 september 2015 na het sluiten van de beurs aandelen in hun bezit hadden, moeten daarom worden gecompenseerd voor de schade die zij als gevolg van het sjoemelschandaal hebben geleden. Aangezien Volkswagen geen aansprakelijkheid wil erkennen, is een rechtsgang onvermijdelijk.

 

Koersdaling
0 %
Betrapte fabrikant
0 e
Boete
0 mld

Collectieve procedure Duitsland
ConsumentenClaim heeft zich daarom op 8 september 2017 bij het gerechtshof in Braunschweig aangesloten bij de collectieve procedure tegen Volkswagen. Deze procedure wordt gevoerd samen met diverse andere partijen die zich inzetten voor een compensatieregeling voor gedupeerde beleggers.

Laatste ontwikkelingen
Het Duitse hof heeft besloten om uitgebreide zittingen in te plannen, waar duidelijk moet worden wanneer de bedrijfstop van Volkswagen AG op de hoogte was van het gebruik van sjoemelsoftware. In totaal worden 86 getuigen opgeroepen die een verklaring moeten afleggen in deze zaak.

Een aantal topbestuurders van Volkswagen hadden geweigerd een getuigenverklaring af te leggen, wat voor vertraging in deze zaak heeft gezorgd.

In het eerste kwartaal van 2024 moeten topbestuurders Martin Winterkorn, Matthias Müller en Dr. Herbert Diess getuigen.

Aanmelden

Het is niet meer mogelijk om je aan te melden voor de dieselclaim voor beleggers. Je kunt je wel aanmelden voor onze nieuwsbrief. Wij houden je dan regelmatig op de hoogte over de voortgang van verschillende claims. 

Aanmelden nieuwsbrief

Veelgestelde vragen

Je vind hieronder de antwoorden op de vijf meest gestelde vragen. 

Nee, het is niet meer mogelijk om je aan te melden voor deze claim.

Indien van toepassing, zal de financiële afhandeling van jouw zaak worden verzorgd door de Stichting Derdengelden van ConsumentenClaim. Hier zijn voor jou geen kosten aan verbonden. De Stichting bewaakt en controleert de afrekening met de tegenpartij en verzorgt de afrekening tussen jou en ConsumentenClaim. De Stichting is onafhankelijk en kan alleen na jouw akkoord bedragen doorbetalen.

Indien jij aandelen Audi, Porsche of Volkswagen had op 18 september 2015 nabeurs dan kan je meedoen met de claim.

In de collectieve procedure bedraagt de eis voor gewone aandelen €55,65 en voor preferente aandelen €61,80.

In Duitsland bestaat er een speciale collectieve procedure voor gedupeerde beleggers (een zogenaamde Kapmug-procedure). ConsumentenClaim sluit zich net als andere (grote) Duitse partijen aan bij deze procedure. Wij verwachten dat deze procedure de grootste kans op succes biedt. 

Staat jouw vraag er niet bij?
Bekijk dan alle veelgestelde vragen over de dieselclaim voor beleggers.